Thrombosis

היארעות גבוהה של אירועים תרומבואמבוליים עם טיפול ב-Cisplatin (מתוך J Clin Oncol)

היארעות אירועים תרומבואמבוליים בחולים המטופלים ב-Cisplatin הינה גבוהה באופן שאינו מתקבל על הדעת, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת 10 בספטמבר של כתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב שהטיפול בתרופות Thalidomide ו-Lenalidomide מלווה בהיארעות גבוהה של אירועים תרומבואמבוליים. לדבריהם, יש להוסיף את Cisplatin לרשימה זו.

החוקרים ערכו ניתוח רטרוספקטיבי שכלל 932 חולים שטופלו ב-Cisplatin בשל מחלה ממארת בשנת 2008. הם מציינים כי כל האירועים התרומבואמבוליים אירעו בתקופה שבין תחילת הטיפול ועד ארבעה שבועות לאחר המנה האחרונה של Cisplatin.

מהתוצאות עולה כי 169 חולים (18.1%) אובחנו עם אירוע תרומבואמבולי במהלך הטיפול או בתוך ארבעה שבועות ממתן המנה האחרונה של Cisplatin.

כמחצית מהאירועים התרומבואמבוליים היו פקקת ורידים עמוקים בלבד (84 חולים, 49.7%). תסחיף ריאתי בלבד אובחנו ב-43 חולים (25.4%), שילוב פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי אובחן ב-23 חולים (13.6%), תרומבוזיס עורקי אירע ב-14 חולים (8.3%) ושילוב פקקת ורידים עמוקים עם תרומבוזיס עורקי אובחן ב-5 חולים (3.0%).

מרבית האירועים (56%) היו אירועים תסמיניים, 43.8% אובחנו באקראי. מרבית האירועים (88%) אירעו במהלך 100 הימים הראשונים להתחלת הטיפול ב-Cisplatin. חציון הזמן עד להופעת אירוע תרומבואמבולי היה 48 ימים.

החוקרים מדווחים על 31 מקרי תמותה במהלך הטיפול ב-Cisplatin או בתוך ארבעה שבועות מהמנה האחרונה של הטיפול. מבין אלו, 13 חולים סבלו מאירוע תרומבואמבולי מג’ורי ימים טרם מותם. שני חולים אובחנו עם אירועים שרמזו בסבירות גבוהה לאירוע תרומבואמבולי קטסטרופלי, אם כי הדבר לא הוכח. יתר החולים סבלו ממחלה מתקדמת במהלך האשפוז האחרון שלהם, אך הסיבה המיידית לתמותה לא נבחנה.

החוקרים מצאו גם כי גיל, מדד Karnofsky Performance Status Scale Score, נוכחות צנתר ורידי מרכזי, ומדד Khorana הינם גורמי סיכון משמעותיים להיארעות אירוע תרומבואמבולי.

החוקרים טוענים כי י לערוך מחקרים נוספים בנושא, להערכת מקום הטיפול נוגד-קרישה למניעת אירועים אלו. לדבריהם, מנגנון הפעולה המדויק של Cisplatin אינו-ידוע ונראה כי מדובר במנגנון ייחודי, מאחר שאינו משפיע רק על המערכת הורידית, אלא גם על המערכת העורקית.

J Clin Oncol. 2011;29:3466-3473

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה