Thrombosis

סטטינים מפחיתים את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (Am J Med)

ממחקר רטרוספקטיבי עולה כי בחולים המטופלים בסטטינים שיעור נמוך יותר של אירועי תרומבואמבוליזם ורידי, ונראה כי הירידה בסיכון קשורה במינון הטיפול הניתן. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת American Journal of Medicine.

לדברי החוקרים, בחולים עם טרשת נפוצה שכבר נוטלים טיפול בסטטינים תתכן תועלת נוספת לטיפול בדמות מניעת אירועי תרומבואמבוליזם. עם זאת, הם אינם ממליצים לרופאים להתחיל טיפול בסטטינים לשם מניעת תרומבואמבוליזם ורידי עד שיהיו עדויות חד-משמעיות בנושא.

החוקרים סקרו את הנתונים אודות 1100 חולים עם טרשת עורקים. מבין 861 חולים שנטלו סטטינים והיו במעקב ממוצע של 13.4 חודשים, 54 (6.3%) אובחנו עם תרומבואמבוליזם ורידי, זאת לעומת 53 מבין 239 חולים (22.2%) שלא נטלו סטטינים (HR = 0.24,  p<0.001).

החוקרים מדווחים על דפוס מנה-תגובה. טיפול במינון-גבוה הוגדר כטיפול ב-Rosuvastatin במינון 10 מג או ב-Lovastatin, Simvastatin או Atorvastatin במינון של 40 מ”ג ומעלה. המינון הסטנדרטי שנטלו החולים היה פחות מ-80 מ”ג של Fluvstatin או Pravastatin, מינון של פחות מ-40 מ”ג של Lovastatin, Simvastatin, או Atorvastatin, או מינון של פחות מ-10 מ”ג של Rosuvastatin.

מניתוח רב-משתנים שכלל תקנון לגורמי סיכון לתרומבואמבוליזם ורידי עולה כי ב-534 החולים שנטלו טיפול במינון גבוה חלה ירידה גדולה יותר בסיכון (HR = 0.25,  p<0.001 בהשוואה לאלו שלא נטלו טיפול), בהשוואה ל-327 החולים שנטלו טיפול במינון סטנדרטי (HR = 0.38, p<0.001).

מהניתוח הסטטיסטי עולה עוד כי שילוב סטטינים עם נוגדי-טסיות הביא לירידה גדולה עוד יותר בסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי (HR = 0.16,  p<0.001).

הממצאים מצטרפים לעדויות לפיהן ישנו מנגנון משותף לתרומבואמבוליזם ורידי וטרשת עורקים.

Am J Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה