Thrombosis

הסיכוי לנפרופתיה מחומר ניגוד בחולים העוברים CT-אנגיוגרפיה בחשד לתסחיף ריאתי (מתוך כנס ה-ACEP)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- American College of Emergency Physicians (ACEP) בחודש ספטמבר 2010, עולה כי למטופלים העוברים CT-אנגיוגרפיה בחדר המיון נמצא סיכוי גבוה יותר לפתח נפרופתיה מחומר ניגוד, לעומת הסיכוי שלהם לסבול מתסחיף ריאתי.

זהו מחקר פרוספקטיבי שכלל 175 משתתפים שטופלו בחדר המיון ועברו CT-אנגיוגרפיה בחשד לתסחיף ריאתי. החוקרים בדקו את שיעור האבחנה של תסחיף ריאתי ואת שיעור הנפרופתיה מחומר ניגוד לאחר הבדיקה. נפרופתיה מחומר ניגוד הוגדרה כעלייה של 0.5 מ”ג/ד”ל או 25% לפחות בריכוז הקריאטינין בנסיוב, כ-2-7 ימים מהאשפוז.

החוקרים מדווחים כי 15 מהמטופלים (9%) אובחנו עם תסחיף ריאתי וטופלו בנוגדי קרישה. הם מציינים כי חולים אלו שרדו ובקבוצה זו לא נצפו מקרי אי ספיקת כליות חמורה שדרשו דיאליזה. כמו כן, 26 משתתפים (15%) פיתחו נפרופתיה מחומר ניגוד, כולל מטופל אחד עם תסחיף ריאתי. בסך הכל, 4 משתתפים פיתחו אי ספיקת כליות חמורה בתוך 45 יום, ו-2 מהם נפטרו.

לדברי החוקרים, נמצא קשר בין נפרופתיה מחומר ניגוד ובין סיכוי גבוה פי 6 לאי ספיקת כליות חמורה או למוות מאי ספיקת כליות (p<0.05). הם מציינים כי לא נמצא קשר בין תפקוד הכליות הבסיסי, סוכרת או גיל ובין סיכון מוגבר לנפרופתיה מחומר ניגוד.

לאור התוצאות מציינים החוקרים כי חשוב ליידע את המטופלים המועמדים לבדיקה על הסיכוי לפתח פגיעה כלייתית בעקבותיה.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי קיימות שיטות שונות לאבחנת תסחיף ריאתי, אך בדיקת ה-CT היה הפשוטה והשכיחה ביותר מביניהן, והדגיש כי התוצאות דורשות תיקוף במחקרים נוספים.

מתוך כנס ה- American College of Emergency Physicians (ACEP) 2010 Scientific Assembly.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה