Thrombosis

אבלציה של פרפור פרוזדורים מפחיתה סיכון למחלת אלצהיימר ודמנציה (מתוך כנס ה- Heart Rhythm Society)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בכנס ה- Heart Rhythm Society, עולה כי טיפול בפרפור פרוזדורים באמצעות אבלציית גלי רדיו מוריד באופן משמעותי את הסיכון למחלת אלצהיימר, וכן את הסיכון לכל סוגי הדמנציה.  בנוסף לממצאים אלו, החוקרים הראו כי אבלצייה הפחיתה את הסיכון לתמותה ולשבץ תוך 3 שנים.

החוקרים הציגו בעבר קשר בין מחלת אלצהיימר ודמנציה ובין פרפור פרוזדורים, כאשר חולים אשר לקו הן בפרפור פרוזדורים והן במחלת אלצהיימר, היו נתונים לקצב מהיר יותר של הדרדרות קוגניטיבית, ושיעורי התמותה היו גבוהים יותר.  במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק האם התערבות עשויה לשנות את התוצאות לטווח הארוך.

במחקר הנוכחי נכללו 37,908 נבדקים, כאשר מתוכם 4,212 חולים שעברו אבלציה עקב פרפור פרוזדורים, 16,848 חולים מותאמי גיל ומין, עם פרפור פרוזדורים שטופלו תרופתית בצורה האופטימאלית, ו 16,848 נבדקי קבוצת ביקורת מותאמי גיל ומין ללא פרפור פרוזדורים.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר 3 שנות מעקב, מחלת אלצהיימר התפתחה בקרב 293 נבדקים (עפ”י הערכת נוירולוג והדמיה).  שיעורי מחלת אלצהיימר וכל סוגי הדמנציה היו נמוכים משמעותית בקרב הנבדקים שעברו אבלצייה.

שיעורי מחלת אלצהיימר ודמנציה לאחר 3 שנים


































תוצאה


פרפור פרוזדורים, שלא טופל באבלצייה


קבוצת ביקורת


פרפור פרוזדורים שטופל באבלצייה


P value


מחלת אלצהיימר (%)


0.9


0.5


0.2


<0.001


דמנציה אחרת (%)


1.7


0.7


0.4


<0.001


תמותה (%)


23.5


8.7


6.0


<0.001


שבץ (%)


4.7


2.4


2.2


<0.001


 

החוקרים מסכמים כי לאחר שלוש שנים, שיעורי מחלת אלצהיימר וכל צורות הדמנציה היו מופחתים משמעותית בקרב החולים שעברו פרוצדורת אבלצייה, בהשוואה לחולי פרפור שלא טופלו באבלצייה.  למעשה, התוצאות היו דומות לאלו שנראו בקבוצת הביקורת.

כמו כן, שיעורי שבץ ותמותה היו משמעותית נמוכים יותר בקרב קבוצת האבלצייה.

החוקרים מזכירים מחקר נוסף וחשוב בשם CABANA (Catheter Ablation vs Antiarrhythmic Drug Therapy for Atrial Fibrillation), שהחל לאחרונה ומיועד לעקוב אחר הנבדקים במשך 5 שנים ולבדוק תמותה כללית ותחלואה קרדיו-וסקולארית.

החוקרים מסבירים כי פרפור פרוזדורים עשוי להעמיד בסכנה את הפרפוזיה המוחית, וע”י הפסקת הפרפור, אבלצייה עשויה לשפר מצב המודינמי כללי בגוף.  כמו כן, מציינים החוקרים כי עשוי להיות קשר דלקתי בין פרפור פרוזדורים ומחלת אלצהיימר, היות ושתי המחלות קשורות ברמות גבוהות של CRP (C-reactive protein).  יתכן כי ע”י העלאת מצבים דלקתיים, פרפור פרוזדורים עלול לזרז את הירידה הקוגניטיבית על רקע דלקתי.  בנוסף, פרפור פרוזדורים עלול לגרום לאירועי שבץ תת קליניים, בהם תסחיפים מיקרוסקופיים שלא נראים ב- MRI, עשויים להביא להתפתחות רבדי אמילואיד המאפיינים מחלת אלצהיימר.

החוקרים מציינים כי ממצאיהם, על אף שאינם מבוססים דיים, מראים כי תיקון מוחלט של פרפור פרוזדורים באמצעות אבלצייה עשוי לשנות תוצאות לטווח הארוך, ומעלים שאלה חשובה האם יש לעבור מטיפול תרופתי לא מוצלח בפרפור פרוזדורים ישירות לפעולה בעלת פוטנציאל מרפא מוקדם יותר, במקום לנסות עוד ועוד טיפול תרופתי?

מתוך הכנס השנתי ה- 31 של ה- Heart Rhythm Society, שנערך במאי 2010 בקולורדו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה