Thrombosis

היצרות וריד הכסל המשותף מעלה את הסיכון לפקקת ורידים עמוקים (מתוך הכנס השנתי של Society of Interventional Radiology)

קוטר קטן של וריד הכסל המשותף, בעיקר בצד שמאל, מלווה בסיכון מוגבר לפקקת ורידים עמוקים של הגפיים התחתונות (Deep Vein Thrombosis DVT), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי של Society of Interventional Radiology, שנערך בטמפה, פלורידה.

החוקרים מסבירים כי בתסמונת הקרויה May-Thurner Syndrome, עורק הכסל הימני לוחץ את וריד הכסל השמאל ומביא להיצרות של הוריד. רוב הזמן, מצב זה אינו גורם לכל בעיה, אך בשילוב עם גורמי סיכון אחרים, דוגמת נטילת גלולות למניעת היריון, קיים סיכון להתפתחות קריש דם.

החוקרים מקליפורניה בחנו את גורמי הסיכון לפקקת ורידים עמוקים בגפיים התחתונות, בנשים מתחת לגיל 45. החוקרים התאימו 30 נשים עם DVT (26 מצד שמאל ו-4 מצד ימין) עם 27 נשים באותו גיל, שפנו לחדר המיון עם כאבי בטן.

באמצעות בדיקות CT (Computed Tomography) או MRI (Magnetic Resonance Imaging) להערכת קוטר וריד הכסל המשותף, החוקרים מצאו קוטר ממוצע של 6 מ”מ מצד שמאל בקבוצת הביקורת, זאת לעומת קוטר ממוצע של 3.3 מ”מ בנשים עם DVT (p<0.0001).

הסיכוי לפקקת ורידים עמוקים מצד שמאל עלה כמעט פי שתיים על כל ירידה של 1 מ”מ בקוטר הוריד (OR = 1.8), והסיכון עלה עוד יותר עם כל גורם סיכון נוסף (OR = 4.38).

בצד ימין, הקוטר הממוצע של וריד הכסל המשותף עמד על 10.2 מ”מ בקבוצת הנשים עפ פקקת ורידים עמוקים, לעומת 13.3 מ”מ בקבוצת הביקורת (p<0.06). הסיכויים ל-DVT מימין עלה בשיעור של 1.75 עם כל ירידה של 1 “מ בקוטר. נוכחות גורם סיכון אחד, או יותר, לווה בסיכון מוגבר כמעט פי חמש.

החוקרים מסבירים כי הם שמו לב לקשר הנ”ל כאשר מצאו כי חולים עם קרישי הדם הגדולים ביותר, היו אלו עם היצרות של ורידים אלו. כמו כן, הם מציינים כי 90% מקרישי הדם על-רקע גלולות למניעת היריון, מתפתחים ברגל השמאלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המסר העיקרי הוא כי יש להפנות נשים הנוטלות גלולות למניעת היריון, בהן מתפתחים קרישי דם ברגל שמאל, לרדיולוג התערבותי, שיכול לסלק את קריש הדם ולהציב תומכן לפתיחת הוריד.

מתוך הכנס השנתי של Society of Interventional Radiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה