Thrombosis

התערבות חינוכית מורידה שכיחות DVT בקרב חולים מאושפזים (מתוך Archives of Internal Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של Archives of Internal Medicine, עולה כי תוכנית חינוכית בנוגע להנחיות המבוססות על עדות מחקרית למניעת VTE (תרומבואמבולי ורידי) עוזרת לרופאים ולמספקי שירותי רפואה נוספים ב-33 מרכזים בצרפת להוריד את השכיחות של DVT (תרומבוזיס ורידי עמוק) בקרב החולים הקשישים המאושפזים שלהם.

ההבדל עבור חולים, לאחר התוכנית החינוכית, היה בצורת עלייה בשימוש בגרבי לחץ. ההתערבות החינוכית כיסתה הנחיות המבוססת על עדות מחקרית עכשווית עבור מניעה של VTE תוך שימוש בהדרכה חיה, בחומרים חינוכיים המופצים בצורה נרחבת ובפורמטים אחרים. ההנחיות ממליצות על מניעה פרמקולוגית למשך של עד 6 שבועות לאחר ניתוח להחלפת ירך או ברך או לאחר ניתוח גדול אחר, עד לשחרור בחולים עם PE (אמבולי בריאות) או DVT פרוקסימאלי בשנתיים שקדמו לכך, ולפחות למשך שבוע בחולים עם 2 או יותר גורמי סיכון, כולל אי מוביליות לאחרונה, סרטן, מחלה זיהומית חדה, אי ספיקת לב, אי ספיקה נשימתית או MI. טיפולי האנטי קרישה המומלצים כוללים : heparin, אנטגוניסטים של ויטמין K או מינון גבוה של LMWH (הפרין במשקל מולקולרי נמוך).

במחקר השתתפו 1373 חולים בני 65 ומעלה (חציון הגיל 82), שטופלו בסביבה של אשפוז לאחר מצב אקוטי, אשר היו בהתחלה ללא DVT או PE ושלא קיבלו אנטי קרישה ספציפית למניעת VTE קודם לכן. שני שליש מאוכלוסיית המחקר היו נשים. 709 החולים, שטופלו לפני תוכנית החינוך המניעתית ו-664 החולים, שטופלו לאחר מכן היו דומים בנוגע לגורמי סיכון שלהם ל-DVT בנקודת ההתחלה.

חולים, שטופלו לאחר ההתערבות החינוכית, היו יותר עתידים לקבל לבישת גרבי לחץ על פי ההמלצה של ההנחיות והיו פחות עתידים לקבל מנות נמוכות של LMWH, שלא היו מומלצים, בהשוואה לקבוצת החולים, של לפני תוכנית ההתערבות. שימוש כולל בטיפול אנטי קרישתי לא השתנה משמעותית. ניתוח נוסף מדגים כי העלייה בשימוש בגרבי לחץ לרוב מערבת חולים, שעבורם לא הומלץ טיפול אנטי קרישתי על פי ההנחיות.

השיעורים של DVT, שנחשפו על ידי אולטרה סאונד בלחיצה השתנו משמעותית בין שתי הקבוצות, ואף ירדו מ-12.8% לפני ל-7.8% אחרי ההתערבות החינוכית (P = .002). לתקנון למאפיינים של החולים בנקודת ההתחלה ולמאפייני הטיפול הייתה השפעה מעטה על התוצאות.

השיעורים של דימום מינורי ותרומבוציטופניה היו דומים בשתי הקבוצות ולא נראה דימום רציני, דבר המציע כי התערבות חינוכית הורידה את השכיחות של DVT מבלי לפגוע בבטיחות החולה.

Arch Intern Med. 2006;166:2065-2071

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה