Thrombosis

AHA עידכנו את הקווים המנחים לדיאטה לילדים (Circulation)

American Heart Association (AHA) עידכנו את הקווים המנחים לדיאטה המומלצת בילדים. לדברי הרופאים, מהעדכון האחרון של הנחיות התזונה בילדים חלו שינויים משמעותיים בשכיחות גורמי סיכון קרדיווסקולרים והרגלי תזונה בילדים.

למרות שחלה ירידה בצריכת שומן רווי וכולסטרול, חלה עליה פרדוקסלית בשכיחות משקל עודף וצריכה קלורית. מחקרים שונים מצביעים על חשיבות ההתערבות בתזונה של ילדים וכן על חשיבות תזונה לפני הלידה ובשלבים מוקדמים של החיים. 

הכותבים מעריכים כי 75%-90% מהמחלות הקרדיווסקולריות קשורות בדיסליפידמיה, יתר לחץ דם, סכרת, צריכת טבק, העדר פעילות גופנית והשמנת-יתר. הסיבות העיקריות לגורמי סיכון אלו נובעים מצורת ההתנהגות, כולל תזונה לקויה. התפתחות טרשת עורקים מתחילה בגיל צעיר, ובתלות בגורמי סיכון מסתיימת בהתפתחות פלאק בכלי הדם בעשור השלישי והרביעי לחיים. תזונה נכונה, פעילות גופנית והעדר שימוש בטבק, מורידים את הסיכון ומעכבים או מונעים הופעת מחלות קרדיווסקולריות.

לאור תצפיות אלו, פאנל הרופאים המליץ עך אסטרטגיות למניעה מוקדמת, או מניעת התפתחות גורמי סיכון קרדיווסקולרים. המלצות אלו כוללות חינוך, משטר בריאות ושינויים סביבתיים במטרה לתמוך בתזונה אופטימלית ופעילות גופנית. ההמלצות מתייחסות להרכב הדיאטה, צריכה קלורית ופעילות גופנית. יישום אופטימלי של הדיאטה בקבוצת הילדים דורש שהילדים וכל בני המשפחה יאמצו את השינויים המומלצים.

ההנחיות של AHA מותאמות לגיל וכללות המלצות להרכב הדיאטה, מהתקופה שלפני הלידה ועד גיל שנתיים. AHA סיפקו הנחיות הניתנות ליישום קליני וכן אסטרטגיות לבריאות הציבור לשיפור איכות הדיאטה של ילדים. AHA עידכנו את ההנחיות משנת 1982, בהתבסס על ההנחה שתזונה אופטימלית מונעת מחלות כרוניות רבות בבוגרים.

עדכון הקווים המנחים נובע מהעליה בשכיחות השמנת-יתר, ומתמקדים הן בצריכה הקלורית והן בהרגלי אכילה. ההנחיות החדשות שמות דגש על העובדה שמזון ומשקאות הממלאים את הדרישות התזונתיים, מתאימים להתפתחות תינוקות, ילדים ומתבגרים. מזון עתיר-קלוריות ומשקאות בעלי ערך תזונתי נמוך צריכים לשוב ולתפוס את מקומם בפינה.

למרות שקיים בסיס מדעי חזק להבנת פוטנציאל הנזק והיתרון של הרגלי התזונה הנוכחיים, והקשר לגורמי סיכון, הבסיס המדעי להמלצות החדשות נחלש בעקבות מספר מצומצם של מחקרים שנערכו בנושא ובשל העוצמה הסטטיסטית שלהם. כמו כן, היעילות המוגבלת של ההתערבויות שנוסו, והעדר היכולת להכליל את התוצאות בגילאים צעירים יותר, פגמו גם הם בחוזק הבסיס המדעי.

בניגוד להנחיות הקודמות, ההנחיות החדשות מתירות צריכה ליברלית יותר של שומן בלתי-רווי, ומתמקדות בצריכה הולמת של Omegga-3 Fatty Acids ושמות דגש על צריכת מזון עשיר בנוטריינטים וסיבים תזונתיים. בדומה להנחיות הקודמות, ממליצים על הגבלת צריכת שומן רווי (Saturated and Trans Fat) ולכלול בדיאטה פירות, ירקות, חיטה מלאה, קטניות, מזון דל בשומן, דגים, עופות ובשר רזה.

עבור ילדים מעל גיל שנתיים ובני משפחתם, AHA ממליצים על איזון צריכה קלורית ופעילות גופנית במטרה לשמור על גדילה תקינה. 60 דקות של פעילות גופנית, צריכת פירות וירקות (והגבלת צריכת מיץ), שימוש בשמן ירקות ומרגרינה דלה בשומן רווי במקום חמאה או שומן בע”ח, צריכת לחם מחיטה מלאה ודגנים, במקום מוצרי חיטה מזוקקים. כמו כן, ממליצים על הקטנת צריכת משקאות ממותקים ומזון, צריכה יומית של חלב ומוצרי חלב דלים בשומן, העלאת צריכת הדגים והקטנת צריכת המלח.

ההנחיות ממליצות להורים להקטין את תוספת הסוכר, כולל סוכר שמוסיפים למשקאות. כמו כן, ממליצים על שימוש בשמן קנולה, סויה, שמן תירס, שמן חריע, או שמנים בלתי-רווים אחרים. עדיפות לירקות טריים, קפואים ומשומרים וירקות בכל ארוחה. הגבלת הוספת רטבים (בעיקר רטבים בעלי עתירים בקלוריות). הסרת העור מהעופות לפני הגשתו. החלפת חלק ממנות הבשר בדגנים וטופו והחלפת לחם ודגני בוקר במוצרי מזון אחרים עתירי-סיבים ודלים במלח וסוכר.

לפי ההנחיות ההורים צריכים לשלוט בזמני האכילה, לספק מסגרת חברתית להתנהגות אכילה, וללמד את הילדים על תזונה ואוכל. לפי ההנחיות יש ללמד ספקי בריאות אחרים את הרגלי התזונה הנכונה ולעודד השתתפות בפעילות גופנית יומיומית.

ההנחיות ממליצות על הנקה במשך 12 חודשים, אם ניתן. לפי ההנחיות, הנקה צריכה לשמש כמקור התזונה היחידי ב-4-6 החודשים הראשונים. בכדי לשפר את איכות התזונה לאחר הגמילה, ממליצים לא לתת לילד 100% מיץ לפני גיל 6 חודשים, ולהגביל זאת ל-4-6 אונקיות ביום. לפי ההנחיות יש להמשיך ולהציע מוצרי מזון בריאים, גם אם הילד מסרב, ולהימנע ממוצרי מזון חסרי ערך תזונתי.

חלק מההנחיות לשיפור התזונה נועדו להורים, שצריכים לבחור את זמני הארוחות, לספק מגוון מוצרי מזון ראויים, כמו פירות וירקות, במקום ג’אנק פוד. להתאים את המנות לגיל הילד, להשתמש במוצרי מזון דלים בשומן או ללא-שומן כמקור לסידן וחלבונים, להגביל את צריכת המשקאות הממותקים. כמו כן, ממליצים לקיים ארוחות משפחתיות קבועות, כדי לסייע בהתפתחות אינטראקציות חברתיות ומנהגי אכילה.

Circulation. 2005;112:2061-2075

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    בלמעלה ממחצית מהחולים עם תסמינים של גסטרופרזיס תועדו רמות נמוכות של ויטמין D, אשר נקשרו עם החמרה בבחילות, הקאות, והפרעה בתפקוד נוירו-מוסקולרי של הקיבה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. במחקר התצפיתי בחנו החוקרים 513 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם תסמיני גסטרופרזיס, אשר נכללו במאגר Gastroparesis Clinical Research Consortium. […]

  • מה בין רמות ויטמין A בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Metab Syndr Obes)

    מה בין רמות ויטמין A בדם בהיריון מוקדם ובין הסיכון לסוכרת הריונית? (Diabetes Metab Syndr Obes)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes, Metabolic Syndrome and Obesity עולה קשר בין ריכוז גבוה יותר של ויטמין A בדם ובין סיכון גבוה יותר לסוכרת הריונית, גם בנוכחות ערכי ויטמין A בטווח התקין. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין רמות ויטמין A ובין הסיכון לסוכרת הריונית אינו מובן היטב ואין מחקרים פרוספקטיביים בנושא. […]

  • שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שבירת מיתוסים עם פרופ' רז: מניעת השמנה בילדים ובמבוגרים

    שלום וברוכים הבאים לפרק נוסף של “שבירת מיתוסים”. היום נדבר על נושא חשוב ביותר – השמנה בילדים ובמבוגרים. פרופסור רז דן בשאלה מדוע השמנה בילדים רק ממשיכה לעלות, נדון בסיבה שהטיפול במגפת ההשמנה נכשל ומתי שומן עודף הוא דווקא יתרון. הצטרפו אלינו לפרק חשוב, מלמד ומלא בתובנות! בואו נתחיל! בחסות בלתי תלויה של חברת נובונורדיסק

  • יעדי הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2: חשיבות איזון מיטבי בשלב מוקדם של המחלה (הודעת אלי לילי)

    יעדי הטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2: חשיבות איזון מיטבי בשלב מוקדם של המחלה (הודעת אלי לילי)

    מטרות הטיפול באנשים עם סוכרת מסוג 2 כוללות שיפור המצב הבריאותי ואיכות החיים והשגת יעדים אלו כוללת מניעת התפתחות סיבוכים משנית לסוכרת, דחיית התקדמות המחלה ואף להביא לנסיגה של המחלה בשלבים מוקדמים. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי כמחצית או יותר מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 אינם מאוזנים היטב, זאת חרף הזמינות של טיפולים חדשים ויעילים לאיזון רמות הסוכר בדם. […]

  • רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות HDL גבוהות מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Sci Rep)

    רמות נמוכות מאוד או גבוהות מאוד של HDL (או High-Density Lipoprotein) מלוות בסיכון מוגבר למחלת כליות בנשים עם סוכרת מסוג 2, אם כי לא תועד קשר דומה בגברים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Scientific Reports. החוקרים כותבים כי מחקרים קודמים הצביעו על קשר הדוק בין רמות HDL נמוכות ובין הסיכון למחלת כליות משנית […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

  • השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    השמנה אימהית מלווה בסיכון למוות פתאומי של תינוקות (JAMA Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למעלה מ-5% מהמקרים של מוות פתאומי של תינוקות עשוי להיות קשור להשמנת-יתר אימהית. בארצות הברית מדווח בכל שנה על כ-3,500 מקרים של מוות פתאומי של תינוקות. לאחר מסעות פרסום בשנות ה-90 של המאה הקודמת שכללו המלצות על תנוחות שינה בטוחות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה