Surgery

האם ניתן לוותר על התערבות ניתוחית בנשים עם סרטן שד מוקדם לאחר תגובה פתולוגית מלאה עם טיפול ניאו-אדג’וונטי? (מתוך כנס ה-ESMO)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס ESMO (או European Society for Medical Oncology) עולה כי בנשים עם סרטן שד בשלב מוקדם שהשיגו תגובה פתולוגית מלאה עם טיפול ניאו-אדג’וונטי ניתן לוותר בבטחה על התערבות ניתוחית.

מדגם המחקר כלל 50 נשים (גיל חציוני של 60.4 שנים) עם סרטן שד בשלב cT1-2N0-1M0, שלילי לשלושת הקולטנים להורמונים או חיובי ל-HER2, גודל הגידול ההתחלתי הממוצע עמד על 2.8% ורק ב-12% מהנשים הייתה עדות למעורבות קשריות לימפה. הטיפול הסיסטמי הניאו-אדג’וונטי ניתן היה לבחירה בהתאם לשיקול הדעת של הרופא המטפל. החוקרים כללו רק נשים בהן תועדה הקטנה של הגידולים בשדיים אל מתחת ל-2 ס”מ בבדיקת הדמיה לאחר טיפול סיסטמי.

מהנתונים עולה כי 31 נשים (62%) השיגו תגובה פתולוגית מלאה בעקבות טיפול ניאו-אדג’וונטי לפי ביופסיית-ליבה בסיוע ואקום ובהנחיית הדמיה.  הנשים המשיכו לקבלת טיפול קרינתי לכל השד, אך לאור התגובה לטיפול קדם-ניתוחי והדיוק של ביופסיית-ליבה, הנשים לא הופנו לניתוח. החוקרים מדווחים כי עד כה נראה כי מדובר היה בהחלטה נכונה: לאחר שלוש שנים, אין עדות להישנות הממאירות ושיעורי ההישרדות ללא-מחלה ושיעורי ההישרדות הכוללים עומדים שניהם על 100%.

ב-19 המקרים הנותרים (38%) הייתה עדות למחלה שיירית לאחר הטיפול הניאו-אדג’וונטי והנשים הופנו להתערבות ניתוחית.

החוקרים כותבים כי לממצאי המחקר חשיבות רבה מאחר והם נוגעים לשאלה אם ניתן לוותר על התערבות ניתוחית בקבוצות חולים מסוימות. עם זאת, דרושים מחקרים גדולים יותר במטרה להסיק מסקנות חד-משמעיות ובכוונתם להמשיך ולעקוב אחר המשתתפות במחקר והחלו במחקר חדש עם 100 נשים, כאשר במקביל נערך מחקר דומה בקוריאה.

מתוך כנס ה-ESMO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה