Surgery

חמש עובדות חשובות למנתחים אודות נוגדי-קרישה פומיים חדשים (JAMA Surg)

נוגדי קרישה פומיים חדשים, שאינם מבוססים על ויטמין K, שונים משמעותית מקומדין, ועל מנתחים להכיר את ההבדלים הללו, כך טוענים מומחים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Surgery.

נוגדי-קרישה פומיים חדשים מצויים בשימוש הולך וגובר בקרב מנתחים ועליהם להבין את מנגנון הפעולה של תרופות אלו, במטרה לצמצם את הסיכון הקדם-ניתוחי (הן סיכון לדימום והן סיכון לאירועים מוחיים), להשגת התוצאות הטובות ביותר עבור מטופליהם.

החוקרים סקרו 70 מאמרים שכללו למעלה מ-166,000 חולים וזיהו חמש סוגיות מרכזיות בנוגע לשימוש בנוגדי-קרישה פומיים חדשים סביב ניתוח:

        אוכלוסיות חולים בהם יש התוויות והתוויות-נגד לטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים.

        מועד הפסקת טיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים לפני התערבות פולשנית.

        ניהול חולים הנוטלים נוגדי-קרישה פומיים חדשים ונדרשים להתערבות דחופה.

        הצורך בטיפול מגשר.

        מועד חידוש טיפול נוגדי-קרישה פומיים חדשים לאחר התערבויות פולשניות.

נוגדי-קרישה פומיים חדשים מאושרים למגוון התוווית תרומבואמבוליות, כולל מניעת אירועים מוחיים בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, אך קיימת התווית-נגד לשימוש במקרים של פרפור פרוזדורים על-רקע מחלת מסתם, מסתם לב מכאני תותב, הפרעה חמורה בתפקוד כלייתי או כבדי והיריון.

בשל זמן מחצית החיים הקצר שלהן, ניתן להפסיק את הטיפול למשך 24 שעות בלבד, אם בכלל, לפני פרוצדורות בסיכון נמוך או מינימאלי לדימום ולמשך 48-72 שעות לפני פרוצדורות פולשניות בהן צפי סיכון לדימום הוא בינוני או גבוה.

בקרב חולים הנדרשים לניתוח חירום, אין צורך לנקוט באמצעים מיוחדים במידה והמנה האחרונה ניתנה לפחות 24 שעות מוקדם יותר או אם ניתן לדחות את הניתוח בלמעלה מ-24 שעות.

רק בחולים הנדרשים לניתוח חירום בזמן טיפול נוגד-קרישה ניתן לשקול תכשירים לסתירת פעילות נוגדי-קרישה פומיים חדשים. עם זאת, על מנתחים להיות מודעים לסיכון המוגבר לאירועים תרומבואמבוליים מיד לאחר הסגת ההשפעה של תרופות אלו.

טיפול מגשר בנוגדי-קרישה עם הפרין לרוב אינו נדרש, וניתן לחדש את הטיפול בנוגדי-קרישה פומיים חדשים במרבית החולים לאחר 24 שעות.

JAMA Surg 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה