Surgery

המלצות חדשות תומכות בצמצום היקף הניתוח לטיפול בסרטן שד (J Clin Oncol)

מומחים מטעם ASCO (American Society of Clinical Oncology) תומכים שוב בגישת פחות זה יותר לטיפול ניתוחי בסרטן שד עם חזרה להמלצות הקודמות להימנע מהסרה אוטומטית של כל קשרית הלימפה במקרים בהם מזהים סרטן שד בקשרית הזקיף.

בהמלצות משנת 2014 מומחי ה-ASCO טענו כי ניתן לוותר על דיסקציה של קשריות לימפה בבית השחי בנשים עם קשרית זקיף אחת או שתיים, המשלימות ניתוח משמר-שד, בתנאי שמתכננים השלמת טיפול קרינתי.

ההנחיות העדכניות ממליצות למנתחים לא לבצע דיסקציה מלאה של קשריות לימפה בבית השחי במקרים של עד שתי קשריות זקיף, בתנאי שהגידול קטן מ-5 ס”מ ואין גרורות לקשריות. מנגד, ניתן להציע דיסקציה של קשרית לימפה במקרים של סרטן שד מוקדם בנוכחות עדות לגרורות לקשריות בביופסית קשרית זקיף ואם החולה מיועדת לניתוח כריתת שד מלאה.

ניתן להציע ביופסית קשרית זקיף גם לנשים עם סרטן שד נתיח במספר נסיבות, כולל נוכחות גידולים מולטיצנטריים וכן DCIS (Ductal Carcinoma In Situ) המיועדות לניתוח כריתת שד. נשים לאחר ניתוח שד או בית שחי קודם כמו גם נשים לאחר טיפול ניאו-אדג’וונטי סיסטמי הן גם מועמדות לביופסית קשרית זקיף.

אין לבצע ביופסית קשרית זקיף בנשים עם סרטן שד דלקתי או אלו עם DCIS כאשר מתכננים ניתוח משמר שד. בנשים הרות עם סרטן שד בשלב מוקדם גם אין מקום לביצוע ביופסית קשרית זקיף.

המומחים מציינים כי יש מספר יתרונות לאי-ביצוע ביופסית קשרית זקיף מלאה, בעיקר עקב הפחתת הסיכון לסיבוכים דוגמת לימפאדמה עקב פגיעה בכלי לימפה. בנוסף, בנשים לאחר דיסקציה של קשריות לימפה סיכון לזיהום ופגיעה בטווח תנועה.

J Clin Oncol. Published online December 12, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה