Surgery

בדיקת CT כל-גופית מיידית אינה משפרת שיעורי הישרדות לאחר פציעות חמורות (Lancet)

בפצועים לאחר טראומה חמורה שהשלימו בדיקת CT כל-גופית מיידית בחדר המיון לא תועדו שיעורי תמותה נמוכים יותר באשפוז, בהשוואה לאלו שהשלימו בדיקות הדמיה סטנדרטיות, כך עולה מתוצאות המחקר הבינלאומי, אקראי, הראשון מסוגו בעולם.

המסר העיקרי הוא כי ניתן לוותר על בדיקות הדמיה קונבנציונאליות (צילומי רנטגן ו/או אולטרה-סאונד) לפני התקדמות לבדיקת CT במקרים של פציעות חמורות או מרובות. הגישה הנ”ל חוסכת זמן, ועשויה להיות בעלת חשיבות קריטית, בעיקר בחולים מדממים.

במחקר REACT-2 שנערך בארבעה בתי חולים בהולנד ושווייץ, החוקרים חילקו באקראי 1,403 חולים בחדרי מיון עם סימנים חיוניים לא-יציבים, חשד קליני לפציעות מסכנות חיים, או פציעות חמורות, להשלמה מיידית של בדיקת CT כל-גופית, ללא בדיקות הדמיה קונבנציונאליות קודם לכן, או בירור מקובל עם הדמיה סטנדרטית והשלמת בדיקת CT קונבנציונאלית. הניתוח העיקרי כלל 541 חולים בקבוצת ההתערבות ו-542 חולים בקבוצת הביקורת.

שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 16% בשתי הקבוצות. ב-362 החולים עם פולי-טראומה, שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 22% עם CT כל גופי ועל 25% עם טיפול סטנדרטי (p=0.46). ב-178 החולים לאחר פציעת ראש טראומטית, שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 38% ו-44%, בהתאמה (p=0.31). משך השהות בחדר מיון היה דומה בשתי הקבוצות.

חציון הזמן עד להשלמת הבירור האבחנתי עמד על 30 דקות עם CT כל-גופי ועל 37 דקות עם טיפול סטנדרטי, בעוד שחציון הזמן עד לאבחנה עמד על 50 ו-58 דקות, בהתאמה.

החוקרים מדווחים על שלושה אירועים חריגים בקבוצת ההתערבות (1%), מקרה אחד בקבוצת הביקורת (פחות מ-1%) וסיבוך אחד בחולה שהוצא מניתוח הנתונים לאחר ההקצאה האקראית. כל הפצועים הללו הלכו לעולמם.

החוקרים כותבים כי יש להקפיד כי מכשירי סריקת CT ימוקמו בחדרי טראומה, במטרה לחסוך זמן עקב שינוע המטופלים לחדר הבדיקה וממנו. מעברים אלו כרוכים בסיכון משמעותי למטופל.

Lancet 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה