Surgery

ניקוז מותני בניתוחי בסיס גולגולת מפחית שכיחות דלף נוזל שדרה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AANS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association of Neurological Surgeons (AANS) עולה  כי ניקוז מותני מפחית משמעותית את הסיכון לדלף נוזל שדרה לאחר-ניתוח בחולים העוברים ניתוח אנדוסקופי של בסיס גולגולת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הנושא ולהבין את התועלת האפשרית במניעת הסיבוך הנפוץ של דלף נוזל שדרה לאחר ניתוח אנדוסקופי אנדו-נזאלי. הם תיכננו לחלק באקראי 186 חולים שהיו מיועדים לניתוח לניקוז מותני מיד לאחר הניתוח או ניתוח כמקובל.

החוקרים גייסו למחקר חולים עם דיסקציה ארכנואידית נרחבת, דיסקציה לתוך  החדר או הציסטרנה, או פגם של מעל 1 סמ”ר בדורה. הנקז המותני הוכנס למשך 72 שעות.

מאפייני המשתתפים לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות, כאשר הגיל הממוצע עמד על 51.2 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע על 31.1.

החוקרים מצאו כי היקף השיפור בדלף נוזל שדרה על-רקע שימוש בנקז המותני, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, היה משמעותי בדיו בכדי להביא להפסקה מוקדמת של המחקר, כאשר הגיוס הגיע ל-170 מבין 186 חולים מתוכננים. בשלב זה, המשתנה המשמעותי ביותר שנקשר עם דלף לאחר ניתוח היה העדר ניקוז מותני (יחס סיכויים של 3.63).

170 החולים כללו 108 נשים (64.2%) ו-86 חולים בקבוצת ההתערבות (50.8%). 14% מהחולים (24 חולים) פיתחו דלף נוזל שדרה, כולל 5 חולים (6%) באלו עם נקז, בהשוואה ל-19 חולים (22%) מאלו ללא נקז.

החוקרים בחנו את הגורמים שנקשרו עם דלף נוזל שדרה ומצאו כי בחולים עם דלף נוזל שדרה הודגם גודל פגם גדול יותר, בהשוואה לאלו בקבוצת הביקורת (6.86 סמ”ר לעומת 2.78 סמ”ר, p<0.076).

מיקום הגידול השפיע גם כן על התוצאות: בקרב 35 חולים עם פתולוגיה קדמית שיעור הדליפה עמד על 5.5% עם נקז לעומת 35% ללא נקז; מבין 50 החולים עם פתולוגיה אחורית, שיעורי הדליפה עמדו על 8.33% ועל 34% עם ובלי נקז.

בקרב 85 החולים עם נגעים מעל האוכף הטורקי, ההבדל היה פחות משמעותי: 4.65% עם נקז לעומת 9.5% ללא נקז (P=0.68).

שיעור הסיבוכים לא היה שונה בין הקבוצות, כולל פקקת ורידים עמוקה או תסחיף ריאתי, סיבוכים נשימתיים ודלקת קרום המוח. שני חולים בקבוצת ההתערבות סבלו מכאבי ראש לאחר הניתוח, שהצריכו טלאי דם מותני.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AANS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה