Surgery

חסר בויטמין D קשור לסיכון גבוה יותר לסיבוכים ניתוחיים לאחר ניתוח באריאטרי ( Obesity Science & Practice )

רמות נמוכות של ויטמין D במטופלים העוברים ניתוח באריאטרי  עלולות להעלות הסיכון לתופעות לוואי הקשורות לניתוח, כך עולה ממחקר חדש המתפרסם ב-Obesity Science & Practice .

החוקרים עשו שימוש במידע ארצי ומצאו שניתוחים באריאטריים המבוצעים בחורף ואלו שנעשים בחלק הצפוני של המדינה, שני חתכים המאופיינים ברמות נמוכות של ויטמין D , היו קשורים לשיעורים גבוהים יותר של סיבוכים ניתוחיים, לרבות התבקעות וזיהומים, ושהייה ארוכה יותר בבית החולים.

החוקרים מציינים שבדיקת רמות ויטמין D בדם נכללת כחלק מרשימת הבדיקה לפני ביצוע ניתוח באריאטרי כפי שפורסמה ע”י האגודות האמריקאיות לאנדוקרינולוגיה, השמנה והחברה לניתוחים באריאטריים ומטבוליים.  למרות זאת, נראה שההמלצות הללו אינן מאומצות באופן מלא, מכיוון שכנראה מנתחים מסתמכים על כך שהרופאים הראשוניים ידאגו לביצוע הבדיקה.

אוכלוסיית המחקר כללה 932,091 מטופלים שעברו ניתוח באריאטרי בגילים 17-65 בין 2001 ל-2010  בלמעלה מ-100 בתי חולים בארה”ב.

רמות ויטמין D הוערכו באופן עקיף ע”י העונה בהתבסס על ההנחה שהחשיפה לשמש מספקת את רוב רמת ויטמין D , וע”י קו הרוחב בהתבסס על ההנחה שככל שחיים קרוב יותר לקוו המשווה יש סיכוי גבוה יותר לרמות גבוהות יותר של ויטמין D .

51% מהניתוחים בוצעו בתקופת האביב והסתיו , 26% בקיץ ו-23% בחורף. שני שליש מהניתוחים בוצעו בבתי חולים במחצית הצפונית של המדינה (מעל קו רוחב 37 מעלות) .

שיעור האירועים החריגים נע בין 0.01% עבור זיהום בשל פצע לא ניתן לריפוי עד ל-39.4% להתארכות האישפוז (מעל 3 ימים) .

לאחר התאמות לקו הרוחב, גיל, מין, אינדקס מחלות רקע של צ’רלסון, ורביעון הכנסות, נמצא שרמות עונתיות של  ויטמין D היו קשורות באופן מובהק להתפוקקויות, דחייה בריפוי פצע וכל סיבוך שהוא והתארכות האישפוז.

בהשוואה לעונות עם רמת ויטמין D הגבוהה ביותר, שיעורי הסיכון בחורף היו של 1.89 להתפוקקויות, של 2.13 לדחייה בריפוי פצע , של פי 2.07 לכל סיבוך ושל 1.1 להתארכות האישפוז .

החוקרים מציינים שלפני שניתן יהיה להמליץ על מתן תוספי ויטמין D יש מקום למחקר פרוספקטיבי מתאים אשר יוכל להצביע גם על הרמה האופטימלית הנדרשת.

בינתיים, הם מוסיפים, ההמלצה לבדיקת רמות ויטמין D קיימת את לא מיושמת באופן נרחב, ונראה שיש מקום לשפר ולאבחן מבעוד מועד חסרים בויטמין D במטופלים המיועדים לעבור ניתוח בריאטרי.

Obes Sci Pract.Published online December 14, 2015.Full article

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה