Surgery

מה בין התססה של חיידקים במעי הגס ובין תסמונת המעי הרגיז? (Am J Gastroenterol)

נתונים חדשים מצביעים על קשר בין שינויים בהתססה של חיידקים במעי הגס ובין תסמינים וזמן מעבר במעי הגס בחולים עם תסמונת מעי רגיז (Irritable Bowel Syndrome). הממצא  המעניין העולה מהמחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology, נוגע לעליה בהתססה במעי הגס בחולים עם תסמונת מעי רגיז, בהשוואה לביקורות בריאות.

החוקרים בחנו את מיקום והיקף השינוי בהתססה של החיידקים במערכת העיכול בחולים עם תסמונת מעי רגיז ואת הסוגים הקליניים ובחנו את הקשר עם מאפייני מערכת העיכול והתסמינים במערכת העיכול במחקר שכלל 147 חולים, כולל 114 חולים עם תסמונת מעי רגיז ו-33 ביקורות בריאות.

זהו המחקר הראשון להערכת התססה של חיידקים בתוך הלומן של מערכת העיכול והחוקרים הצליחו למדוד את תהליך ההתססה בזמן אמת לאורך מערכת העיכול ולהשוות את הממצאים בסגמנטים שונים.

מדד החומציות הכולל הממוצע במעי הגס היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת החולים עם תסמונת מעי רגיז, בהשוואה לביקורות הבריאות (6.8 לעומת 7.3, p=0.042). ההנחה היא כי מדד חומציות נמוך יותר משקף התססה גבוהה יותר של חיידקים בתוך הלומן. לא תוארו הבדלים במדדי החומציות במעי הדק

חומצות שומן קצרות-שרשרת בצואה משקפות גם הן את ההתססה של חיידקים במערכת העיכול, אך רמות ארבע חומצות שומן כאלו לא היו שונות משמעותית בין שתי הקבוצות. בניגוד למצופה, החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין מדד החומציות במעי הגס ובין מדד תסמיני תסמונת מעי רגיז.

הממצא המפתיע ביותר נוגע להעדר ההבדלים בהתססה בין חולים עם תסמונת מעי רגיז ובין ביקורות בריאות. ממצאים אלו אינם תומכים בגדילת-יתר של חיידקים במעי הדק כמנגנון פתולוגי לתסמונת מעי רגיז, כפי שהוצע בעבר.

Am J Gastroenterol 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה