Surgery

האם בכל מקרה של דלקת תוספתן נדרשת התערבות ניתוחית? (JAMA)

טיפול אנטיביוטי בחולים עם דלקת תוספתן מוכחת בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת, ללא-סיבוכים, עשוי להיות דומה ביעילותו לניתוח לכריתת תוספתן, כך עולה מנתונים חדשים. מרבית החולים שחולקו באקראי לטיפול אנטיביוטי לא נדרשו לניתוח כריתת תוספתן במהלך מעקב בן שנה אחת, ואלו לאחר ניתוח כריתת תוספתן לא פיתחו סיבוכים משמעותיים.

למרות זאת, כאשר החוקרים השוו בין שני הטיפולים במחקר להוכחת העדר-נחיתות, הם מצאו כי טיפול אנטיביוטי לא ענה על הקריטריונים המוגדרים להעדר נחיתות.

במסגרת המחקר חולקו באקראי משתתפים לקבוצת טיפול ניתוחי עם השלמת כריתת תוספתן בגישה פתוחה סטנדרטית או לקבוצת טיפול אנטיביוטי במשלב לכיסוי רחב-טווח. החוקרים מציינים כי חולים רבים בחרו בגישה הניתוחית והם התקשו לגייס חולים שהסכימו לטיפול אנטיביוטי בלבד. מבין אלו שהשלימו ניתוח, 5.5% עברו ניתוח בגישה לפרוסקופית.

החוקרים מדווחים כי 72.7% מהחולים עם דלקת תוספתן חדה ללא-סיבוכים החלימו לאחר טיפול אנטיביוטי בלבד. שמונה חולים חולקו באקראי לקבוצת טיפול אנטיביוטי וזוהו בשוגג כחולים עם דלקת תוספתן עם סיבוכים ונשלחו לניתוח לכריתת תוספתן שייתכן ולא היה נדרש. ייתכן ושמונת החולים הללו הובילו להטיה של תוצאות המחקר.

חציון משך האשפוז של חולים בקבוצת הטיפול האנטיביוטי היה ארוך יותר. עם זאת, החוקרים מציינים כי אורך האשפוז המינימאלי של חולים בקבוצת הטיפול האנטיביוטי הוגדר בפרוטוקול הטיפול וייתכן וניתן יהיה לקצרו בעתיד.

לדברי החוקרים, זהו המחקר הרב-מרכזי הגדול ביותר להוכחת העדר-נחיתות של טיפול אנטיביוטי בחולים עם דלקת תוספתן. כאשר הם תכננו את המחקר, הם הניחו כי להימנעות מניתוח תהיה תועלת מספקת וכי שיעורי כישלון של 24% בקבוצת הטיפול האנטיביוטי יתקבלו על הדעת. במקום זאת, הם מצאו שיעורי כישלון של 27.3% ולא הצליחו להוכיח העדר-נחיתות של טיפול אנטיביוטי במקרים של דלקת תוספתן.

החוקרים מציעים כי בחולים עם אבחנה מוכחת ב-CT של דלקת תוספתן ללא סיבוכים תינתן ההזדמנות לקבל החלטה מודעת באשר לאפשרות טיפול אנטיביוטי מול טיפול ניתוחי.

JAMA. 2015;313:2340-2348

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה