Surgery

ההשפעה של משך האשפוז עד לניתוח לכריתת התוספתן על הסיכון להתנקבות של התוספתן (JAMA Surgery)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי למשך הזמן שחולה שוהה בבית החולים בטרם מבוצע ניתוח לכריתת תוספתן אין השפעה על היארעות דלקת תוספתן עם התנקבות.

החוקרים מסבירים כי מהנתונים עולה בבירור כי יש להתייחס להתנקבות של התוספתן כאל  סיבוך מורכב יותר מסיבוך המופיע עם זמן המחלה, ויש להבין כי לא ניתן להשפיע על הסיכון להתנקבות עם הכלים הזמינים כיום לאחר שהחולים מגיעים לבית החולים.

חוקרים ממספר מרכזים בחנו רשומות חולים מתכנית SCOAP (State Surgical Care and Outcomes Assessment Program) לשנים 2010-2011.

במשך השנתיים הראשונות שנבדקו, 9,048 חולים עברו ניתוחים לכריתת התוספתן בחשד לאבחנה של דלקת תוספתן. 4% מהחולים ללא דלקת תוספתן ואלו עם נתונים לא-מלאים הוצאו מהמחקר.

תוצאות פתולוגיות הצביעו על שיעורי דלקת תוספתן עם התנקבות של 15.8%.

מבין 7,505 החולים שנכללו במחקר, מרווח הזמן בין הפניה לחדר המיון ועד לחתך הראשון בחדר הניתוח עמד על 8.6 שעות, הן בחולים עם התנקבות והן באלו ללא התנקבות של התוספתן.

החולים בקבוצת המקרים של דלקת תוספתן עם התנקבות היו מבוגרים יותר (48.8 שנים לעומת 38.2 שנים), עם שיעור גבוה יותר של גברים (55.3% לעומת 52.1%). למרות שבחולים ממוצא אפריקאי-אמריקאי משך זמן ההמתנה הממוצע היה הארוך ביותר, באוכלוסייה זו שיעורי התנקבויות התוספתן היה השני הכי נמוך.

מניתוח הנתונים עלה כי גורמים שנקשרו עם סיכון להתנקבות כללו מין זכר (יחס סיכויים של 1.24), גיל מתקדם (יחס סיכויים של 1.04), העדר ביטוח או מצב ביטוח לא-ידוע (יחס סיכויים של 1.43) ושלוש מחלות רקע, או יותר (יחס סיכויים של 2.18).

המומחים כותבים כי הנתונים מעידים כי התנקבות של תוספתן הינה אירוע מורכב יותר מסיבוך המופיע עם זמן המחלה, וכי ככל הנראה יש מקום לבחון גורמים מולטי-פקטוריאלים או גורמי סיכון להתנקבות. עוד נקודה נוגעת לכך שהמתנה של מספר שעות, בעיקר לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי, אינה מביאה לשינוי בתוצאות התנקבות, בפרט כיום, לאחר שמחקרים באירופה הוכיחו כי טיפול אנטיביוטי לבדו הוא בטוח.

JAMA Surgery 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה