Surgery

ההשפעה של ניתוח מעקף קיבה על הטעם, הריח והתיאבון (Obes Surg)

לאחר ניתוח מעקף קיבה (Roux-en-Y Gastric Bypass), כמעט כל החולים ידווחו על ירידה בתיאבון, אך הם ככל הנראה גם יציינו כי חלו שינויים בטעם או בריח של מוצרי המזון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש. יתרה מזאת, באלו שיפתחו סלידה ממוצרי מזון מהם נהנו בעבר לעיתים קרובות מדובר במוצרי בשר נרשמה ירידה גדולה יותר במשקל הגוף.

ממצאים אלו מבוססים על שאלון שחולק ל-103 משתתפים שמנים, שעברו ניתוח מעקף קיבה. לאחר הניתוח, כמעט כל המשיבים (97%) דיווחו על ירידה בתיאבון ורבים דיווחו על שינוי בטעם של מוצרי המזון (73%) או שינוי בריח (42%).

מדובר במחקר המספק תמונה בנקודת זמן מסוימת של תחושות המטופלים בנוגע לשינוי בתחושות הטעם והריח לאחר ניתוח מעקף קיבה. החדשות הטובות הן שבאלו שפיתחו סלידה ממוצרי מזון מסוימים תועדה ירידה גדולה יותר במשקל, בהשוואה לחלק מהאחרים.

במסגרת המחקר הזמינו החוקרים את כל המטופלים שעברו ניתוח מעקף קיבה במרכז הרפואי שלהם בין 2000-2011 להשיב על שאלון בן 33 שאלות. חציון מדד מסת הגוף של המשתתפים עמד על 51 (בטווח 36-97) כאשר עברו את הניתוח.

למעלה ממחצית (55%) מהנשאלים השיבו לשאלונים (14 גברים ו-89 נשים). כשלושה מכל ארבעה עברו ניתוח מעקף קיבה חודש עד שלוש שנים מוקדם יותר, כאשר כרבע מהמשיבים עברו את הניתוח 3-12 שנים קודם לכן.

המשיבים שמו לב לשינוי בטעם ובריח של מגוון מוצרי מזון, עם חלוקה פחות או יותר שווה בדיווחים על טעם יותר מתוק, מלוח או חמוץ.

שליש טענו כי לא אהבו עוד את הטעם של עוף, בקר, נקניקיות, חזיר או בייקון. כאחד מכל עשרה דיווח על סלידה ממוצרי פחמימות (פסטה, אורז, לחם, מאפים), מוצרי חלב (חלב, יוגורט, גבינה, ביצים, גלידה) או מזון מהיר (המבורגרים, צ’יפס). חלק קטן יותר מהמשיבים לא אהבו עוד את הטעם של מוצרי מזון ומשקאות דוגמת תה, קפה, מזון אפוי, שוקולד, ירקות ופירות.

אלו שפיתחו סלידה ממוצרי מזון ירדו כ-8 קילוגרמים יותר מאלו שלא פיתחו סלידה ממוצרי מזון, עם ירידה גדולה יותר במדד מסת הגוף (20 לעומת 17).

Obes Surg. Published online March 8, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה