Surgery

האם ניתן לטפל שמרנית בילדים עם דלקת של התוספתן? (J Am Coll Surg)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Surgeons מדווחים חוקרים כי ניתן לטפל שמרנית במקרים של דלקת תוספתן חדה וללא-סיבוכים בילדים.

במחקר הפרוספקטיבי, לא-אקראי, ערכו החוקרים השוואה בין טיפול ניתוחי וטיפול לא-ניתוחי ב-77 ילדים עם דלקת חדה של התוספתן, ללא-סיבוכים. הגישה הלא-ניתוחית כללה אשפוז למשך לפחות 24 שעות עם טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי, צום למשך פרק זמן מינימאלי של 12 שעות ומעקב. החולים הועברו לטיפול אנטיביוטי פומי מיד כאשר הצליחו לאכול כרגיל.

החולים נכללו במחקר בין אוקטובר 2012 ועד אוקטובר 2013, כאשר לכולם מאפיינים דמוגרפיים וקליניים דומים. החולים היו בגילאי 7-17 שנים, עם כאבי בטן שנמשכו עד 48 שעות. רק חולים עם עדות הדמייתית לדלקת תוספתן חדה וללא-קרע, קוטר תוספתן של עד 1.1 ס”מ וללא עדות לפלגמון או אבצס נכללו במחקר.

בקרב 30 הילדים בקבוצת הטיפול השמרני, שיעורי ההצלחה המיידית ולאחר 30 ימים עמדו על 93% ו-90%, בהתאמה. מבין שלושת מקרי כישלון טיפול, בשני חולים בוצעה כריתה של התוספתן בגישה לפרוסקופית במהלך האשפוז הראשוני, כאשר לא חל שיפור מספק עם טיפול אנטיביוטי תוך-ורידי. במקרה השלישי תועדה תחילה תגובה, אך הילד אושפז בשנית עם הישנות כאב והושלמה גם כן כריתה של התוספתן בגישה לפרוסקופית.

בהשוואה לחולים בקבוצת ההתערבות הניתוחית, שכולם עברו כריתה לפרוסקופית של התוספתן (47 חולים), בקבוצת הטיפול השמרני שבו החולים מוקדם יותר לבית הספר (3 לעומת 5 ימים, p=0.008), עם פחות ימי מוגבלות (3 לעומת 17 ימים, p<0.0001) עם מדדי איכות חיים גבוהים יותר הן בקרב החולים (93 לעומת 88, p=0.01) והן בקרב ההורים (96 לעומת 90, p=0.03).

מדובר במחקר הפרוספקטיבי הראשון להערכת טיפול לא-ניתוחי בחולים עם דלקת תוספתן חדה בארצות הברית, והמחקר הראשון בעולם בילדים. החוקרים מציינים כי לטיפול לא-ניתוחי במקרים אלו שיעורי הצלחה גבוהים ומוסיפים כי בקרב חולים בהם טיפול לא-ניתוחי נכשל (3 חולים), לא חלה התקדמות לקרע בעת הסרת התוספתן.

החולים בקבוצת הטיפול השמרני נותרו באשפוז למשך תקופה ארוכה יותר, בהשוואה לחולים שנותחו (38 לעומת 20 שעות, p<0.0001); עם זאת, החוקרים מציינים כי בחולים בקבוצת הטיפול השמרני עדיין נדרש ניטור באשפוז לזיהוי שינוי קליני העשוי להצדיק התערבות ניתוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בטיפול לא-ניתוחי בדלקת תוספתן כאפשרות טיפול מקובלת בילדים עם דלקת חדה של התוספתן.

J Am Coll Surg. Published online April 12, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה