Surgery

מנהל המזון והתרופות האמריקאי מזהיר מפני סיכון להתפשטות מחלות ממאירות עם שימוש במורסלטור לפרוסקופי (מתוך הודעת ה-FDA)

ועידה מייעצת למנהל המזון והתרופות האמריקאי קוראת להימנע משימוש במורסלטור לפרוסקופי בעת ביצוע כריתת רחם ופרוצדורות להסרת מיומות ברחם, לאור עליה בסיכון להתפשטות רקמות ממאירות, בעיקר סרקומה של הרחם.

סקירת הנתונים העידה על התפשטות לא-מכוונת של תאי גידול באחת מכל 350 פרוצדורות שכללה שימוש במורסלטור. אין אמצעים מהימנים לזיהוי מראש של נגעים ברחם בהם מסתתרים תאים ממאירים.

מאחר ואין שיטה מהימנה לזיהוי מקרים של מיומות ברחם בהם מסתתרים גידולים מסוג סרקומה של הרחם, מנהל המזון והתרופות האמריקאי יוצא כנגד השימוש במורסלטור לפרוסקופי במהלך ניתוח כריתת רחם או כריתת מיומות.

לידי הסוכנות הגיעו כתריסר דיווחים אודות התפשטות ממאירויות על-רקע שימוש במורסלטור לפרוסקופי, אך המומחים מודים כי מערכת הדיווח נוטה לתת-הערכה של שיעורי אירועים חריגים.

מבין כחצי מיליון ניתוחים לכריתת  הרחם, המבוצעים בארצות הברית בכל שנה, כ-40% כוללים טיפול במיומות של הרחם, וכ-50,000 מהפרוצדורות מבוצעות באופן לפרוסקופי.

ישנן מספר חלופות יעילות לטיפול במיומה של הרחם, כולל כריתת רחם בגישה בטנית או בגישה לדנית, כריתה ניתוחית של המיומה, כריתת רחם או מיומה בגישה לפרוסקופית ללא שימוש במורסלטור, לפרוטומיה או מיני-לפרוטומיה, אמבוליזציה של עורק הרחם, אולטרה-סאונד ממוקד בעוצמה-גבוהה וטיפול תרופתי.

כאשר האפשרות קיימת, כריתת רחם בגישה לדנית מובילה לתוצאות דומות או טובות יותר עם סיכון מופחת לסיבוכים, בהשוואה לכריתת רחם בגישה לפרוסקופית או בטנית.

הועידה המייעצת אינה מסירה את ההתקן מהמדפים. המומחים מסבירים כי ההחלטה להשתמש במוסילטור פועל במהלך כריתת רחם או כריתת מיומה נתונה בידיי החולה או המטפל, לאחר דיון מעמיק בנוגע לסיכונים ולתועלת.

בשלב זה, מנהל המזון והתרופות האמריקאי ממליץ לאנשי צוות רפואי להימנע משימוש בהתקנים מסוג מורסלטור לפרוסקופי במהלך הטיפול במיומות של הרחם; לא להשתמש במורסלטור לפרוסקופי בנשים עם חשד או עדות לסרטן הרחם; יש לשקול את כל אפשרויות הטיפול הזמינות לנשים עם מיומות תסמיניות של הרחם; יש לדון עם החולות בנוגע לסיכונים ולתועלת של כל הטיפולים.

במידה ואיש צוות רפואי קובע כי מורסלטור לפרוסקופי הינו האפשרות הטובה ביותר למטופלת, אזי יש להסביר לחולה על האפשרות להתפשטות סמויה של תאי גידול. עוד חשוב כי המטפלים יהיו מודעים לכך שחלק מהרשויות תומכות בשימוש בשקית דגימה בהלך מורסלטור לאיסוף הרקמה והפחתת הסיכון להתפשות ממאירויות.

מתוך הודעת ה-FDA

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה