Surgery

תיקון בקע בעזרת רשת מפחית שיעורי הישנות אך מעלה סיכון לסיבוכים (JAMA Surg)

אעפ”י שתיקון בקע באמצעות רשת הביא לירידה קטנה בשיעורי ההישנות בהשוואה לתיקון בעזרת תפרים של בקע קדמי ראשוני, הסיכון לסרומה וזיהומים באתר הניתוח גבוה יותר, כך עולה מסקירת ספרות ומטה-אנליזה שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת JAMA Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בכל שנה בארצות הברית מבוצעים למעלה מ-350,000 תיקוני בקע קדמי, כאשר ב-75% מהמקרים מדובר בבקע קדמי ראשוני (דוגמת בקע טבורי או אפיגסטרי). למרות זאת, אין עדויות מספקות התומכות בשימוש בתפרים לעומת רשת בתיקון בקע קדמי ראשוני.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את התוצאות עם תיקון בקע קדמי באמצעות תפרים לעומת רשת, תוך הערכת שיעורי ההישנות, זיהומים באתר הניתוח וסרומות. החוקרים ערכו חיפוש במאגרי OVID, PubMed ורשימות מקורות, בתקופה שבין 1 בינואר, 1980, ועד 1 ביוני, 2012, לזיהוי מחקרים שפורסמו בשפה האנגלית, אקראיים ומבוקרים, מקרה-ביקורת ומחקרי עוקבה שכללו מבוגרים.

מבין 1,492 מאמרים שנאספו ונבחנו באופן בלתי-תלוי ע”י שני חוקרים, תשעה נבחרו לסקירה; הסקירה כללה את רשימת Downs and Black להערכת הסיכון להטיה. איסוף הנתונים כלל את שנת הפרסום, מבנה המחקר, קריטריוני הכללה ואי-הכללה, מספר החולים, משך המעקב, טיפול אנטיביוטי קדם-ניתוחי, גודל הבקע שתוקן, גיל, מדד מסת גוף, מדד ASA (American Society of Anesthesiologists), טכניקות תיקון, היארעות הישנות בקעים, סרומה וזיהומים באתר הניתוח.

לכל תוצא ערכו החוקרים שלוש מטה-אנליזות נפרדות ולאחריהן מטה-אנליזה רב-משתנית. סך הכל תועדו 637 תיקוני בקע באמצעות רשת ו-1,145 תיקונים עם תפרים בתשעת המחקרים שנכללו.

שיעורי ההישנות עמדו על 2.7% עם תיקון בעזרת רשת, בהשוואה ל-8.2% עם תיקון באמצעות תפרים. עם זאת, שיעור תופעות הלוואי היה גבוה יותר עם תיקונים בעזרת רשת, עם שיעורי סרומה של 7.7% לעומת 3.8% עם תיקון בעזרת תפרים, ושיעור זיהומים באתר הניתוח שעמד על 7.3% לעומת 6.6%.

ממטה-אנליזה רב-משתנית עלה כי ההישנות הייתה נפוצה יותר עם תיקון בעזרת תפרים, בעוד שסרומה וזיהומים באתר הניתוח היו נפוצים יותר עם תיקון בעזרת רשת.

על-בסיס העדויות הזמינות, נראה כי לניתוח אלקטיבי, תיקון באמצעות רשת של בקע קדמי ראשוני הביא לירידה קטנה אך מובהקת סטטיסטית בשיעורי ההישנות. עם זאת, הירידה הקטנה הזו הינה על חשבון שיעור גבוה יותר של סרומות וזיהומים באתר הניתוח.

JAMA Surg. Published online February 19, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה