Surgery

כריתת מעי גס בניתוח רובוטי אינה עדיפה אך יקרה יותר (JAMA Surg)

מנתונים בארצות הברית עולה כי ניתוח כריתת מעי  גס בסיוע רובוט אינו מביא לתוצאות טובות יותר, בהשוואה לניתוח לפרוסקופי, אך כרוך בעלויות גבוהות יותר.

פעולות זעיר פולשניות בניתוחי מעי גס ורקטום הופכות יותר ויותר פופולאריות בקרב החולים והמנתחים, אך ישנם נתונים מוגבלים בלבד אודות ההשוואה בין ניתוחים לפרוסקופיים וניתוחים רובוטיים לכריתת מעי גס אל מול ניתוח פתוח לכריתת המעי הגס.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Nationwide Inpatient Sample לסקירת הדפוס הנוכחי של שלוש גישות לכריתת מעי גס, ולהשוות את התוצאות והעלויות של הגישות השונות.

הסקירה כללה כ-48,000 מקרים אלקטיביים של ניתוח לכריתת מעי גס, בתקופה שבין אוקטובר 2008 ועד דצמבר 2010, המהווים מדגם מייצג ל-244,000 ניתוחים ברחבי המדינה. התוויות נפוצות לניתוחים לכריתת מעי גס כוללות סרטן מעי גס (33.5%), מחלה דיברטיקולרית (32.1%) ומחלת מעי דלקתית (3.0%).

מעט למעלה ממחצית מהניתוחים לכריתת מעי גס היו פתוחים (517%), 47.6% היו ניתוחים לפרוסקופיים ו-0.6% היו ניתוחים בסיוע רובוטי.

שיעורי התמותה באשפוז הגבוהים ביותר תועדו עם ניתוח פתוח לכריתת מעי גס (2.1%), כאשר השיעורים הנמוכים ביותר תועדו עם ניתוחים בסיוע רובוטי (0.0%), וניתוח לפרוסקופי לווה בשיעורי תמותה של 0.4%, כאשר דפוס שיעורי הסיבוכים היה דומה (33.2%, 14.7% ו-19.8%, בהתאמה).

כאשר החוקרים ערכו תקנון של הנתונים, שיעורי התמותה באשפוז היו נמוכים יותר משמעותית עם ניתוחים לפרוסקופיים לכריתת המעי הגס (0.7%) ועם ניתוחים רובוטיים (0.0%), אך חציון עלות האשפוז הכוללת היה גבוה יותר משמעותית עם ניתוח בסיוע רובוטי לכריתת המעי הגס (כ-15,000 דולרים), בהשוואה לניתוח לפרוסקופי (כ-12,000 דולרים).

החוקרים כותבים כי למרות התועלת הברורה, ניתוח לפרוסקופי שימש בתדירות נמוכה יותר מהצפוי. ייתכן כי הסיבה לכך היא קשיים טכניים ועקומת למידה של הניתוח הלפרוסקופי.

לסיכום, מהשוואת גישות זעיר פולשניות לניתוחי כריתת מעי גס עולה כי לניתוח לפרוסקופי תוצאות קליניות טובות יותר, עם עלות נמוכה יותר, בהשוואה לניתוח פתוח לכריתת המעי הגס. ניתוחים בסיוע רובוטי היו בעלי תועלת דומה לניתוח לפרוסקופי עבור מרבית התוצאות הקליניות, אך בעלות גבוהה יותר.

JAMA Surg 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה