Surgery

הערכת הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי-תרופה בנשים (Lancet)

השימוש בתומכנים מצופי-תרופה בנשים הינו יעיל ובטוח יותר בטווח הארוך, בהשוואה לשימוש בתומכני מתכת ערומים, כאשר לדור החדש של תומכנים מצופי-תרופה פרופיל בטיחות טוב יותר בהשוואה לתומכנים מדורות קודמים ועל-כן תומכנים אלו ישמשו כטיפול הסטנדרטי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet.

הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי-תרופה בטיפול במחלת עורקים כלילית נבחנה במספר מחקרים אקראיים. עם זאת, אף אחד מהמחקרים הללו לא היה בעל עוצמה מספקת להערכת הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי-תרופה בנשים, מאחר שאלו היוו רק חלק קטן מהמשתתפים במחקר. לפיכך, החוקרים ביקשו להעריך את הבטיחות והיעילות של תומכנים מצופי-תרופה בנשים במהלך מעקב ארוך-טווח.

החוקרים אספו נתונים אודות משתתפות ב-26 מחקרים אקראיים להערכת תומכנים מצופי-תרופה, ובחנו את התוצאות לפי סוג התומכן (תומכן מתכת ערום, תומכן מצופה-תרופה מדור מוקדם ותומכן מצופה-תרופה מדור חדש). תוצא הסיום העיקרי בנוגע לבטיחות היה מדד משולב של תמותה או אוטם לבי. תוצאי סיום משניים להערכת הבטיחות הוגדרו כטרומבוזיס דפיניטיבי או סביר של התומכן. תוצא הסיום העיקרי להגדרת יעילות הטיפול היה שיעורי TLR (Target Lesion Revascularization).

מבין קרוב ל-44,000 משתתפים שגויסו ל-26 מחקרים להערכת תומכנים מצופי-תרופה, 11,557 היו נשים, בגיל ממוצע של 67.1 שנים. מבין אלו, 1,108 נשים טופלו בתומכני מתכת ערומים, 4,171 טופלו בתומכנים מצופי-תרופה מדור ישן ו-6,278 טופלו בתומכנים מצופי-תרופה מדור חדש. לאחר שלוש שנים, שיעורי ההיארעות המצטברים של תוצא הסיום שכל תמותה או אוטם לבבי עמדו על 12.8% בקבוצת המטופלות בתומכני מתכת ערומים (132 נשים), 10.9% באלו בהן הושתלו תומכנים מצופי-תרופה מדור ישן (421 נשים) ו-9.2% במקרים בהם הושתלו תומכנים מצופי-תרופה מדור חדש (496 נשים). שיעורי טרומבוזיס של התומכן עמדו על 1.3%, (13 נשים), 2.1% (79 נשים) ו-1.1% (66 נשים), בהתאמה (p=0.01).

השימוש בתומכנים מצופי תרופה לווה בירידה משמעותית בשיעורי TLR לאחר שלוש שנים (18.6% בקבוצת הנשים בהן הושתלו תומכני מתכת ערומים, 7.8% במקרים בהם נעשה שימוש בתומכנים מצופי-תרופה מדור ישן ו-6.3% במקרים בהם נעשה שימוש בתומכנים מדור חדש (p<0.00001).

התוצאות לא השתנו לאחר תקנון למאפיינים הבסיסיים בניתוח רב משתנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על היתרון של תומכנים מצופי-תרופה, בהשוואה לתומכני מתכת ערומים בנשים, עם יתרון בולט לתומכנים מהדור החדש.

The Lancet, Early Online Publication, 2 September 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה