Surgery

פרפור פרוזדורים נפוץ לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים למרות טיפול תרופתי מונע (Am J Cardiol)

מהניסיון בעולם האמיתי עולה כי תרופות אינן מאוד מוצלחות במניעת פרפור פרוזדורים בחולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Cardiology.

החוקרים מדווחים כי 30% מהחולים לאחר ניתוח מעקפים במחקר פיתחו פרפור פרוזדורים.

לדבריהם, למרות מחקרים קליניים רבים להערכת התערבויות למניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח והתקדמות בתחום הניתוחים הקרדיווסקולאריים והרדמה, היארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוחים עודנה גבוהה. כיום, קיימת שונות רבה בין רופאים בגישות למניעה ונראה כי להתערבויות אלו אין השפעה בולטת.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר CAPS-Care להערכת הטיפול התרופתי לפני ניתוחים והתועלת שלו בתנאי העולם האמיתי, למניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח. מדגם המחקר כלל למעלה מ-2,100 משתתפים שעברו ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בסיכון-גבוה.

קרוב לשליש מהמטופלים (646 חולים) פיתחו פרפור פרוזדורים לאחר הניתוח. ההיארעות הייתה גבוהה יותר בחולים שעברו ניתוח מסתם באותה עת, בהשוואה לאלו שעברו ניתוח מעקפים בלבד (41% לעומת 27.6%).

חסמי ביתא היו בשימוש הנפוץ ביותר כטיפול למניעת פרפור פרוזדורים לפני הניתוח (72% מהחולים נטלו טיפול זה), לאחריהן אמיודרון (11%), תרופות אנטי-אריתמיות אחרות (7%) וסוטאלול (1%).

מעט פחות מ-10% מהחולים נטלו שילוב של חסמי ביתא וחסמי תעלות סידן (9%) או אמיודרון עם חסמי ביתא או חסמי תעלות סידן (8%).

עם זאת, לאחר תקנון לגורמי סיכון, אף אחד מהטיפולים לא נקשר עם ירידה משמעותית בהיארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח. רק אמיודרון וטיפולים משולבים שכללו חסמי ביתא, נקשרו עם מגמה לא-משמעותית של ירידה בשיעורי פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח.

למרות ההמלצות בהנחיות, הטיפול המניעתי לפני ניתוחים משתנה ואינו עקבי, עם שיעור גבוה של הפסקת הטיפול. החוקרים לא הצליחו להוכיח כי אחד הטיפולים הנפוצים למניעת פרפור פרוזדורים לווה בשיעורים נמוכים יותר של פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח, בהשוואה לחלופות או לאי-מתן טיפול.

החוקרים כותבים כי בכל החולים ללא התוויות-נגד מומלץ טיפול בחסמי ביתא כטיפול מניעתי קו-ראשון וכמומלץ בהנחיות רבות. טיפול מניעתי נוסף, מעבר לחסמי ביתא, ייקבע בכל מקרה לגופו, תוך הערכת גורמי הסיכון הפרטניים של כל חולה. גורמי סיכון אלו כוללים מחלות רקע וגורמים הקשורים בניתוח.

Am J Cardiol 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה