Surgery

בעת ההחלטה לגבי השיטה הטיפולית בה יבחרו, מנתחים אורתופדים מעדיפים להסתמך יותר על מחקרים קליניים בלתי תלויים ופחות על מידע המגיע מהתעשייה (BMC Musculoskeletal Disorders)

ע”פ סקר רופאים אורתופדים חדש שפורסם לאחרונה, עולה כי הגורם המשפיע ביותר על ההחלטות באיזו שיטה טיפולית לבחור הוא מידע ממחקרים קלינים בלתי תלויים, בעוד שלנתונים/מצגות ופעילויות אחרות המבוצעות ע”י התעשיה השפעה קטנה בהרבה.

המחברים מסבירים כי יצרנים של חומרים ושתלים אורתופדיים מפנים משאבים רבים למימון הפקת מידע אודות המוצרים וההליכים הקשורים למוצרים שלהם על מנת להשפע על תהליכי קבלת ההחלטות אצל מנתחים אורתופדיים. עם זאת, לא ברור עד כמה המנתחים אכן מושפעים מהחומר שמספקים להם החברות והיצרנים והאם פרסומים מבוססי עדויות אכן בעלי השפעה גדולה יותר בעת קבלת ההחלטות. לכן, ביקשו החוקרים להעריך את התועלת הסובייקטיבית והשימוש במקורות המידע שונים אצל המנתחים האורתופדים בעת קבלת ההחלטות לגבי שימוש בשתלים או טכניקות חדשות.

החוקרים ערכו סקר בן 34 שאלות בקרב קרוב ל-1200 מנתחים אורתופדים ברחבי העולם, כרבע מהם מנהלי מחלקות. הסקר היה במבנה שאלון סגור (אמריקאי) או עם שאלות חצי פתוחות, כשלכל שאלה תשובה אחת או מספר תשובות. החוקרים העריכו את השימושיות והרלוונטיות של מקורות המידע השונים בעת בחירת הטיפול בחולים.

המידע שאספו בתחילת המחקר כלל את מקום (ארץ) העבודה, דרגת הנסיון וההתמחות באורתופדיה והחוקרים ניתחו את התשובות באופן סטטיסטי. הם מצאו כי עדויות מדעיות בלתי תלויות לתועלת של הטיפול היו בעלות ההשפעה המשמעותית ביותר בקבלת ההחלטות לגבי הטיפול הנבחר, בעוד שפעילויות שונות של יצרני המכשירים,  כמו עלונים, חדשות, או סדנאות מטעמם היו בעלי ההשפעה הפחותה ביותר.  השוואה של התשובות משלוש מדינות שהיו מיוצגות היטב בסקר, גרמניה, אנגליה וארה”ב, מצאו כי יש פערים מובהקים בין המדינות: ספרות מקצועית וכנסים היו חשובים יותר באופן מובהק בארצות הברית מאשר באירופה (למרות שאין עוררין לגבי חשיבותם בכל המדינות שנבדקו).

החוקרים מסכמים כי מקורות מידע עצמאיים וכאלו עם סקירות peer-reviewed מועדפים על ידי מנתחים בבואם לבחור דרך טיפול או טכניקה או שתל ספציפי. להערכתם , יצרני המכשירים הרפואיים באורתופדיה מחזיקים כח עבודה די רציני שמטרתו להשפיע על מנהלי בתי החולים ורופאים בכירים באמצעות פעיליות שיווק מטעמם, אך ממצאיהם מעידים שיהיה אולי יעיל יותר לתעל חלק מהמשאבים המופנים לשיווק לכיוון פרויקטים של מחקר peer-reviewed, וכך ישיגו תגובה וקבלה רחבה יותר באופן מובהק של המוצרים והטכנולוגיות שלהם.

לתקציר המחקר

 BMC Musculoskelet Disord. 2013;14(96) 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה