Surgery

הערכת ההשפעה של צרבת ושל סותרי חומצה על הסיכון למחלות ממאירות (Cancer Epidemiol Biomarkers Prev)

סותרי חומצה נפוצים עשויים לסייע בהגנה מפני התפתחות ממאירויות בפרינקס ובלרינקס, כך עולה מנתוני מחקר גדול להערכת הקשר בין צרבת ובין השימוש בתרופות. למרות שריפלוקס הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לממאירויות מסוג LPSCC (Laryngopharyngeal Squamous Cell Carcinoma), עלו עדויות לקשר עקבי הפוך בין השימוש בסותרי חומצה ובין התפתחות הגידולים בחולים עם תסמיני צרבת.

בחולים ללא היסטוריה של צריכת אלכוהול או עישון משמעותית, אך עם היסטוריה של צרבת לעיתים קרובות נרשמה עליה של 78% בסיכון לממאירויות של הלרינקס והפרינקס. עם זאת, באלו שהשתמשו בסותרי חומצה במקום תרופות במרשם רופא להקלה על התסמינים, נרשמה ירידה של 41% בסיכון לממאירויות אלו.

נראה כי ההשפעה המגנה של סותרי חומצה הייתה עקבית, ללא תלות בהרגלי עישון, צריכת אלכוהול, נוכחות זיהום בנגיף HPV16 ואתר הגידול.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבהיר את הקשר בין ריפלוקס קיבה ובין ממאירויות LPSCC. הם העריכו את הקשר בין דיווח-אישי על תסמיני צרבת והשימוש בתרופות ב-631 חולים עם LPSCC ו-1,234 ביקורות תואמות. כל המשתתפים לקחו חלק במחקר מבוסס-אוכלוסייה, מקרה-ביקורת, להערכת ממאירויות ראש וצוואר.

החוקרים זיהו קשר משמעותי בין תדירות התסמינים ובין סוג הטיפול התרופתי להקלה על צרבת. כצפוי, בחולים שדיווחו על תסמינים המופיעים לעיתים קרובות או לעיתים קרובות מאוד תועדה שכיחות הרבה יותר גבוהה של טיפול בתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) או אנטגוניסטים לקולטן ל-H2, בהשוואה לאלו שדיווחו על הופעה נדירה של תסמיני צרבת.

לאחר תקנון לגיל, מין, גזע, עישון, צריכת אלכוהול, נוכחות נגיף HPV16, רמת השכלה ו-BMI, בחולים עם היסטוריה של צרבת לעיתים קרובות, שלא נהגו לשתות אלכוהול או לעשן באופן משמעותי, נרשמה עליה משמעותית בסיכון לגידולי LPSCC (יחס סיכויים של 1.78). באלו עם היסטוריה של צרבת זוהה קשר הפוך בין שימוש בסותרי חומצה ובין גידולי LPSCC (יחס סיכויים של 0.59). הקשר נותר עקבי כאשר החוקרים ניתחו את הנתונים לפי הרגלי עישון/צריכת אלכוהול, נוכחות נגיף HPV16 או אתר הגידול הראשוני.

עם זאת, באלו עם היסטוריה של צרבת, השימוש בסותרי חומצה רק להקלה על תסמינים לווה בקשר שלילי עם LPSCC (יחס סיכויים של 0.59) וקרצינומה של הלרינקס (יחס סיכויים של 0.33). בנוסף, זוהה קשר הפוך , אך לא-משמעותי, עם הסיכון לקרצינומה של הפרינקס (יחס סיכויים של 0.71).

החוקרים מציינים כי ייתכן ולהשפעה המגנה של סותרי חומצה תהיה חשיבות קלינית. עם זאת, דרושים מחקרים נוספים בנושא.

Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. Published online May 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה