Surgery

כיצד משפיעה ESI על תוצאות הטיפול בסובלים מסטנוזיס של עמוד השדרה המותני (Spine)

כיצד משפיעה זריקת סטרואידים אפידורלית (ESI אוepidural steroid injection ) על מצבם של מטופלים עם סטנוזיס של עמוד השדרה המותני? למרות ציפיות החוקרים לשיפור במצבם, נראה שההיפך הוא הנכון, כך לפי מחקר שפורסם ב-Spine

השערת המחקר היתה כי מטופלים שקיבלו ESI במהלך הטיפול הראשוני כחלק ממחקר ה-SPORT (The Spine Patient Outcomes Research Trial) ישיגו תוצאות קליניות טובות יותר ופחות יזדקקו לניתוח, בהשוואה למטופלים שלא קיבלו ESI. השימוש ב-ESI במטופלים עם היצרות של עמוד השדרה המותני (LSS) הוא שכיח, על אף שישנה עדות מעטה בלבד בספרות המקצועית כדי להדגים את התועלת ארוכת הטווח במטופלים אלה.

המטופלים שסבלו מהיצרות של עמ”ש המותני שקיבלו ESI בשלושת החודשים הראשונים למחקר SPORT הושוו למטופלים שלא קיבלו את הזריקות האפידוראליות באותו פרק הזמן.  69 מטופלים השתייכו לקבוצת ה-ESI ו-207 ל-no-ESI. המאפיינים הדמוגרפיים של המשתתפים לא היו שונים במיוחד, כמו גם מצבם הקליני בתחילת המחקר. עם זאת, נראתה נטייה לעליה משמעותית בהעדפה בתחילת המחקר לטיפול שאיננו ניתוחי, בקרב מטופלי קבוצת ה-ESI (62% מול 33% בקבוצת ה-non-ESI).

למרות השערת המחקר, נראה שהיתה דווקא עליה ממוצעת של 26 דקות בזמן הניתוח וצורך באשפוז של יום נוסף כמעט, בקרב המטופלים שקיבלו ESI והזדקקו לטיפול כירורגי. בממוצע, לאחר 4 שנים, נראה שיפור פחות על פי סקר 36-Item Short Form (SF-36 ) לגבי מדד היכולת הגופנית בקרב המטופלים שקיבלו ESI ועברו טיפול כירורגי. בנוסף, נראה פחות שיפור גם בקבוצה שטופלה שלא באופן כירורגי באותו SF-36 במדד הכאב הגופני והיכולת הגופנית. בקרב המטופלים שהופנו לטיפול כירורגי, היה מעבר מוגבר משמעותית לטיפול שאינו כירורגי במקבלי ה-ESI. במטופלים שהופנו לטיפול שאיננו כירורגי, היה מעבר מוגבר משמעותית לטיפול באופן כירורגי בקרב המטופלים שקיבלו ESI.

החוקרים מסכמים כי על אף מצב דומה בתחילת המחקר, המטופלים שקיבלו ESI נקשרו עם שיפור משמעותית פחות טוב לאחר 4 שנים בקרב המטופלים עם היצרות בעמוד השדרה המותני שהשתתפו במחקר SPORT. יתרה מזאת, המטופלים שקיבלו ESI נקשרו עם ניתוח שלקח זמן רב יותר , ועם אשפוז ארוך יותר. לא היה שיפור בתוצאות לאחר ESI הן במטופלים שעברו ניתוח והן באלה שקיבלו טיפול שאינו ניתוחי.

לתקציר המחקר

Spine. 2013;38(4):279-291

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה