Surgery

התועלת של קולה בטיפול פקעת תאית בקיבה (Aliment Pharmacol Ther)

שתיית קוקה-קולה הינה טיפול יעיל במקרים של פקעת תאית בקיבה (Gastric Phytobezoar) במחצית מהמקרים, ושילוב המשקה עם שיטות אנדוסקופיות עשוי להביא לריפוי ב-91% מהמקרים של פקעת תאית, כך לפי תוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Alimentary Pharmacology and Therapeutics.

החוקרים ערכו חיפוש בספרות הרפואית בחיפוש אחר מאמרים מתאימים במהלך תקופה של עשר שנים בין 2002-2012. המאמרים כלל 46 משתתפים, כאשר החוקרים מציינים כי מרבית המאמרים שנכללו בסקירה לא עקבו אחר החולים ולכן לא ניתן להעריך את הישנות המקרים.

למרות שמרבית המאמרים היו דיווחי מקרים, אחד היה מחקר רטרוספקטיבי שכלל 17 חולים. בסקירה שלהם החוקרים מצאו כי רק ארבעה חולים (8.7%) שטופלו בקוקה-קולה פיתחו בהמשך חסימה של המעי הדק שדרשה טיפול ניתוחי. למרות הצורך בטיפול, בשלושה מבין ארבעה חולים עדיין חל פירוק חלקי של הפיטובזואר עם שתיית קוקה-קולה.

החוקרים מדווחים גם כי המשקה הביא לפירוק מלא של פיטובזואר בקיבה במחצית מהחולים. למרות שהם לא הצליחו לקבוע את מנגנון הפעולה באופן ודאי, הם מאמינים כי ל-pH של המשקה (2.6) חשיבות רבה בפירוק הסיבים.

החוקרים מציינים כי בהשוואה לפיטובזואר, הסיכוי לפירוק מלא של Disopyrobezoars, הסוג הקשה ביותר של בזואר, היה נמוך יותר עם שתיית קוקה-קולה (60.6% לעומת 23%, P=0.022).

רופאים מחפשים אחר אפשרויות טיפול שמרני לפקעת תאית, דוגמת טיפולים לפירוק וטכניקות אנדוסקופיות, במטרה להימנע מהתערבות ניתוחית. מהנתונים עולה כי קוקה-קולה עשויה לשמש כטיפול בפיטובזואר בקיבה, מאחר שמקצרת את משך האשפוז של חולים בבתי חולים, וייתכן וניתן יהיה לטפל בחולים ללא צורך בהתערבות אנדוסקופית או ציוד מיוחד. יתרה מזאת, הזמינות, העלות הנמוכה, הפשטות והפעילות המהירה מהווים כולם יתרונות נוספים של גישה זו.

Aliment Pharmacol Ther. 2013;37:169-173

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה