Surgery

התועלת של הוספת Clonidine לטיפול תוך-שדרתי במורפין להקלה על כאב לאחר ניתוח (Br J Anaesth)

במאמר שפורסם בכתב העת British Journal of Anesthesiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי הוספת Clonidine לטיפול תוך-שדרתי (Intrathecal) במורפין מביא להארכת משך שיכוך הכאבים והפחתת צריכת מורפין בחולים עם כאב חד לאחר ניתוח.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Clonidine עשוי לשמש ביחד עם טיפול תוך-שדרתי במורפין, כטיפול במנה-יחידה לשיכוך כאבים לאחר ניתוח במבוגרים. התועלת של הטיפול אינה-ברורה.

החוקרים ערכו מטה-אנליזה לשני יעדי סיום להערכת היעילות: הזמן עד לדרישה ראשונה לשיכוך כאבים לאחר הטיפול והיקף המורפין הסיסטמי שניתן במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הניתוח. כמו כן, החוקרים העריכו את שכיחות חמש תופעות לוואי (בחילות/הקאות לאחר-ניתוח, טשטוש, דיכוי נשימתי, גרד ותת לחץ דם).

החוקרים מדווחים כי טיפול ב- Clonidine הביא להגדלת משך שיכוך הכאבים ב-1.63 שעות. הם חישבו סבירות של 90% כי Clonidine יביא להגדלת משך שיכוך הכאבים לאחר-ניתוח בלמעלה מ-75 דקות, בהשוואה למורפין בלבד. Clonidine הפחית את כמות המורפין שניתנה לאחר הניתוח (ירידה של 4.45 מ”ג, בממוצע). קיימת סבירות של 90% להשגת ירידה של למעלה מ-2.3 מ”ג, אך רק 35% זכו לירידה של למעלה מ-5 מ”ג.

ההיארעות של תת לחץ דם הייתה תופעת הלוואי היחידה ששכיחותה עלתה עם הוספת טיפול ב- Clonidine (יחס סיכויים של 1.78).

החוקרים כותבים כי מאחר וההשפעות קטנות, והתוצאות הושפעו רבות ממחקר בו ניתן גם פנטניל בזריקה לחלל השדרה, יש לקחת זאת בחשבון אל מול השכיחות המוגברת של יתר לחץ דם.

Br J Anaesth. 2013;110(1):21-27

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה