Surgery

חשיבות ניטור לחץ תוך-גולגולתי לאחר חבלת ראש טראומטית (N Engl J Med.)

ממצאי מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine מטילים ספק בנוגע לחשיבות ניטור הלחץ התוך-גולגולתי בחולים לאחר חבלת ראש טראומטית חמורה. מהמחקר עולה כי טיפול שהתמקד בשמירה על לחץ תוך-גולגולתי של 20 מ”מ כספית ומעלה (כפי שמצוין בהנחיות) במטרה להימנע מסיבוכים, אינו עדיף על טיפול המבוסס על בדיקות CT סדרתיות ובדיקות נוירולוגיות.

מדגם המחקר כלל 324 משתתפים עם חבלת ראש טראומטית חמורה שאושפזו ביחידות טיפול נמרץ בבוליביה או אקוודור. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול המבוסס על ניטור לחץ תוך-גולגולתי או טיפול המבוסס על סדרת בדיקות CT ובדיקות קליניות.

התוצא העיקרי כלל מדד משולב של זמן הישרדות, הפרעה במצב הכרה ומצב  תפקודי לאחר שלושה ושישה חודשים וכן את המצב הנוירו-פסיכולוגי לאחר שישה חודשים. המדד המשולב התבסס על 21 מדדים להערכת המצב הקוגניטיבי והתפקודי.

החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעור התוצא העיקרי בין הקבוצות, עם מדד של 56 בקבוצת ההתערבות ו-53 בקבוצת הביקורת (p=0.49). גם שיעורי התמותה לאחר שישה חודשים היו דומים:39% עם ניטור תוך-גולגולתי ו-41% עם ניטור המבוסס על בדיקות CT ובדיקות נוירולוגיות.

חציון משך האשפוז ביחידות טיפול נמרץ היה דומה בשתי הקבוצות, אם כי מספר הימים עם טיפול ספציפי למוח ביחידות טיפול נמרץ (נוזלים היפר-אוסמולריים והיפר-ונטילציה) היה נמוך יותר עם ניטור תוך-גולגולתי (3.4 לעומת 4.8, p=0.002). פיזור תופעות הלוואי החמורות היה דומה בשתי הקבוצות.

ממצאים אלו אינם תומכים ביתרון של טיפולים המבוססים על ניטור לחץ תוך-גולגולתי, בהשוואה לטיפול המבוסס על בדיקות CT סדרתיות והערכה נוירולוגית, לשיפור ההחלמה בטווח הזמן הקצר והארוך באוכלוסייה הכללית של חולים לאחר חבלת ראש טראומטית חמורה. עם זאת, ייתכן כי הפרוטוקול הספציפי לניטור החולים במחקר הביא לאיזון טוב יותר של הלחץ התוך-גולגולתי.

החוקרים מציינים כי למרות שלא הדגימו הבדלים בתוצאות הטיפול, בין אם נעשה עם ניטור לחץ תוך-גולגולתי ובין אם בוצע על-סמך בדיקות CT סדרתיות והערכה נוירולוגית, אין מקום לשנות את ההרגלים במקומות בהם ניטור לחץ תוך-גולגולתי זמין.

לסיכום, בחולים לאחר חבלת ראש טראומטית חמורה, טיפול המתמקד בניטור לחץ תוך-גולגולתי לערכים של 20 מ”מ כספית ומטה, לא הוכח כעדיף על טיפול המבוסס על בדיקות הדמיה והערכה קלינית.

N Engl J Med. Published online December 12, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה