Surgery

מרבית הסיבוכים לאחר ניתוח מתפתחים לאחר השחרור מבית החולים (Arch Surg.)

למעלה מ-40% מהחולים המפתחים סיבוכים לאחר התערבויות ניתוחיות עושים זאת לאחר השחרור מבית החולים, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי גדול, שפורסמו במהדורת נובמבר של כתב העת Archives of Surgery.

לדברי החוקרים, מעקב טוב יותר אחר החולים לאחר שחרורם מבית החולים, בשילוב עם התערבויות אחרות, עשוי לשמש כאמצעי חשוב לשיפור התוצאות בחולים המאושפזים במחלקות כירורגיות.

החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי להערכת נתונים מ-250 בתי חולים, שלקחו חלק בתכנית American College of Surgeons National Surgical Quality Improvement Program. החוקרים בחנו את הנתונים אודות כ-555,000 חולים שאושפזו במחלקות כירורגיות ועברו פרוצדורות בתקופה שבין 2005 ועד שנת 2010. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 54.6 שנים.

החוקרים חילקו את הפרוצדורות הניתוחיות ל-21 קטגוריות שונות. התוצאים העיקריים של המחקר כללו את שיעור הסיבוכים לאחר השחרור מבית החולים, צורך בניתוח חוזר ושיעורי תמותה.

החוקרים מדווחים כי 16.7% מהחולים פיתחו סיבוכים לאחר הניתוח, כאשר 41.5% מהסיבוכים אירעו לאחר השחרור מבית החולים.

מהנתונים עולה כי הסיכון לסיבוכים גבוה במיוחד בתקופה של שבועיים לאחר השחרור מבית החולים. מבין החולים שפיתחו סיבוכים לאחר השחרור, כ-75% מהסיבוכים אירעו בתוך 14 ימים מהשחרור מבית החולים.

סוגי הפרוצדורות עם שיעור הסיבוכים הגבוה ביותר לאחר שחרור כללו Proctectomy (14.5%), תיקון פיסטולה במעי (12.6%) ופרוצדורות של הלבלב (11.4%). השיעור הגבוה ביותר של סיבוכים לאחר-שחרור אירע בחולים שעברו פרוצדורות שכללו את השד (78.7%), ניתוחים בריאטריים להפחתת משקל (69.4%) ותיקון בקע ונטראלי (62%).

החוקרים בחנו את הפרוצדורות בכללותן ומדווחים כי סיבוכים באתר הניתוח, זיהומים ואירועים תרומבואמבוליים היו הסיבוכים הנפוצים ביותר. באופן לא מפתיע, בחולים שפיתחו סיבוכים במהלך האשפוז נרשם סיכון מוגבר לבעיות לאחר השחרור.

בחולים עם סיבוכים לאחר השחרור מבית החולים נרשם סיכוי גבוה יותר לצורך בניתוחים חוזרים (17.9% לעומת 4.6%, בהתאמה, p<0.001) ולתמותה (6.9% לעומת 2.0%, P<0.001) בתוך חודש מהניתוח.

לאחר תקנון ללמעלה מ-20 גורמי סיכון, סוג הפרוצדורה, גורמים בתוך בית החולים (דוגמת זמן ניתוח ארוך והופעת סיבוך במהלך האשפוז), וגורמים הקשורים בחולה (כולל מדד ASA מעל 2) היו בין הגורמים הקשורים בהופעת סיבוכים לאחר השחרור.

החוקרים מדגישים כי מאמצים להפחתת סיבוכים יתחילו עוד לפני הניתוח, עם בחירה טובה יותר של החולים וייצוב טוב של מחלות הרקע, ימשיכו בחדר הניתוח עם הקפדה על טכניקות ניתוחיות קפדניות.

Arch Surg. 2012;147:1000-1007

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה