Surgery

האם קיים הבדל בבטיחות ניתוחים המבוצעים בסוף שעות היום? (J Urol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Urology עולה כי תוצאות ניתוחי ערמונית וכליות, המבוצעים בסוף שעות היום, דומות לתוצאות פרוצדורות המבוצעות בשעה מוקדמת יותר במהלך היום.

מחקר קודם רמז לכך שפרוצדורות המבוצעות בשעות הבוקר, כולל קולנוסקופיה וצנתורים, עשויים להיות בטוחים או מוצלחים יותר, בהשוואה לאלו המבוצעות בשעה מאוחרת יותר במהלך היום.

מסקרים בנושא עלה כי מנתחים רבים מתעייפים נפשית וגופני, אך לא היה ברור אם התוצאות פחות טובות ככל שמתקדמים במהלך היום. לדברי החוקרים, הם לא זיהו הבדלים משמעותיים בין ניתוחים שבוצעו מוקדם או מאוחר במהלך היום.

החוקרים בחנו את הנתונים מרשומות רפואיות אודות 522 פרוצדורות, כולל ניתוחי כליות וניתוחי ערמונית.

בכל מקרה, אותו ניתוח בוצע לפחות פעמיים ביום אחד ע”י מנתח יחיד, כך שהחוקרים יכלו להשוות את התוצאות של פרוצדורות מוקדמות או מאוחרות.

מבין 110 הניתוחים להסרת אבני כליות, החוקרים לא זיהו הבדלים בשיעור הסיבוכים, עירויי דם, או שברי אבנים שנותרו בחולים שעברו פרוצדורות מוקדמות ומאוחרות. 47 מבין 55 חולים שעברו ניתוח מוקדם נותרו ללא אבני כליות לאחר הניתוח, זאת בהשוואה ל-49 מבין 55 החולים שעברו פרוצדורות מאוחרות.

הן בניתוחים סטנדרטיים והן בניתוחים בסיוע רובוט לכריתת ערמונית, התוצאות היו טובות במידה שווה, בין אם היו מיועדים ראשונים או שניים לניתוח לכריתת ערמונית במהלך היום. לדוגמא, ב-58% מהגברים שעברו ניתוח זעיר-פולשני סטנדרטי ראשונים במהלך היום, נשמרה השליטה על הסוגרים לאחר הניתוח, זאת בהשוואה ל-61% מהגברים שעברו שניים את הפרוצדורה.

בדומה, בקרב גברים שעברו ניתוח ערמונית בסיוע-רובוט, ב-45% מהגברים שעברו פרוצדורה מוקדמת וב-48% מאלו שעברו את הפרוצדורה בשעה מאוחרת יותר במהלך היום, נותרה השליטה על סוגרים. הבדלים אלו לא היו מובהקים סטטיסטית.

שיעורי ההצלחה של פרוצדורות שבוצעו בשלב מוקדם או מאוחר במהלך היום היו דומים.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר אינם מוכיחים כי המנתחים עמידים לעייפות, אלא כי ישנן דרכים לפצות על כך. מנתחים ככל הנראה מיומנים להקדיש את רמת תשומת הלב המספקת כך שלא יהיו הבדלים בתוצאות הניתוח בתלות בשעה במהלך היום בה מבוצע הניתוח.

J Urol, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה