Surgery

מה בין הטיפול בסטטינים ובין הסיכון לממאירות של המעי הגס והרקטום? (BMC Gastroenterol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMC Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי לטיפול בסטטינים השפעה מגנה מפני התפתחות סרטן מעי גס ורקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי האתיולוגיה לממאירות של המעי הגס והרקטום עדיין אינה ברורה במרבית המקרים. ישנן עדויות ניסיוניות מהן עולה כי טיפול בסטטינים עשוי לעכב פרוליפרציה ולהשרות מוות תאי ממאירות של המעי הגס והרקטום ולמרות שמחקרים קליניים מסוימים הציעו כי סטטינים עשויים להגן מפני התפתחות סרטן מעי גס ורקטום, ממצאים אלו לא היו עקביים. לפיכך, החוקרים בחנו אם לסטטינים השפעה מגנה ע”י השוואת טיפול בסטטינים בחולים עם ממאירות של מעי גס ורקטום, אל מול קבוצת ביקורת.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת שבחן את השימוש בסטטינים בחולים תסמיניים, שעברו קולנוסקופיה אבחנתית. החוקרים בחנו את הטיפול בסטטינים, תוך השוואה בין חולים עם ממאירות של המעי הגס והרקטום וקבוצת ביקורת, שכולם עברו קולנוסקופיה תקינה. ראיונות מובנים ורשומות רפואיות שימשו לקביעת חשיפה לתרופות.

החוקרים זיהו קשר שלילי משמעותי בין טיפול קודם בסטטינים ובין אבחנה של סרטן מעי גס ורקטום (יחס סיכויים של 0.43, p<0.01). קשר שלילי זה היה בולט יותר עם טיפול במינונים גבוהים יותר (יחס סיכויים של 0.19, p<0.01), ועם טיפול ממושך יותר בסטטינים (יחס סיכויים של 0.18, p<0.01).

החוקרים קוראים לערוך מחקרים תצפיתיים נוספים בטרם ניתן יהיה לשקול השלמת מחקר התערבותי.

BMC Gastroenterol. 2012;12(36)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה