Surgery

האם לפרוסקופיה בגישת LESS מפחיתה את עוצמת הכאב לאחר ניתוחים? (Fertil Steril)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Fertility & Sterility עולה כי בהשוואה ללפרוסקופיה קונבנציונאלית, לפרוסקופיה בגישת LESS (Single-Port Laparoscopy) אורכת זמן רב יותר ומובילה לכאב חמור יותר באזור קצה הכתף.

לדברי החוקרים, מחקר מוקדם הראה כי נשים דיווחו על כאב בעוצמה קלה יותר בזמן המיידי לאחר הניתוח (ארבע שעות) לאחר LESS ושביעות רצון גבוהה יותר מהתוצאה הקוסמטית, בהשוואה לנשים שעברו לפרוסקופיה קונבנציונאלית.

החוקרים מדווחים כי בקרב 40 נשים עם חשד למחלה שפירה של השחלות או סיכון לממאירות תורשתית, רמת הכאב הממוצעת לאחר שש שעות ו-24 שעות מהניתוח הייתה דומה בנשים לאחר LESS (2.2 ו-3.0, בהתאמה, בסולם של 10 נקודות) ובנשים שעברו לפרוסקופיה קונבנציונאלית (1.9 ו-2.5, בהתאמה).

עם זאת, חציון הכאב בקצה הכתף היה גרוע יותר לאחר LESS, הן לאחר שש שעות (2.4 לעומת 0.6, p=0.01) והן לאחר 24 שעות (3.1 לעומת 1.4, p=0.01). כמו כן, לפרוסקופיה בגישת LESS ארכה זמן רב יותר: 42 לעומת 31 דקות (p=0.03).

נטילת משככי כאבים לאחר 24 ו-72 שעות הייתה דומה בשתי הקבוצות, וכך גם שביעות הרצון מהתוצאה הקוסמטית חודשיים לאחר הניתוח.

לדברי החוקרים, לא תועדו סיבוכים תוך-ניתוחיים באף אחת מהקבוצות. באישה אחת בקבוצת הלפרוסקופיה הקונבנציונאלית תוארה אצירת שתן זמנית, ושתיים פיתחו זיהומים שטחיים של הפצע לאחר LESS, שהחלימו עם טיפול אנטיביוטי.

החוקרים כותבים כי LESS עדיין מצויה בשלבי ינקות. המחקר הנוכחי לא הדגים כל עדיפות בהשוואה ללפרוסקופיה קונבנציונאלית, אך מהממצאים עולה כי ישנה חלופה סבירה, בעלת תוצאות דומות ללפרוסקופיה, המלווה בשביעות רצון גבוה מהתוצאה הקוסמטית ופחות כאבים.

Fertil Steril 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה