Surgery

התועלת התפקודית של ניתוח שלישי של הרצועה הצולבת הקדמית (מתוך הכנס השנתי מטעם AOSSM)

בחולים לאחר מספר ניתוחים של הרצועה הצולבת הקדמית ניתן לעיתים להשיב את התפקוד הבסיסי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם AOSSM (American Orthopaedic Society for Sports Medicine).

גילאי המשתתפים נעו בין 18-57 שנים, ובכולם תועדה חזרה לתפקוד הבסיסי עם עליה מצטברת במדדי IKDC (International Knee Documentation Committee) מערכים של 59 לפני הניתוח (תפקוד גרוע מוגדר בנוכחות מדד נמוך מ-70) לערכים של כ-80 לאחר הניתוח (תפקוד טוב). עם זאת, מרבית החולים במחקר לא שבו לרמת הפעילות הקודמת לאחר ניתוח רביזיה חוזר.

החוקרים מסבירים כי למרות שניתוח שחזור הרצועה הצולבת הקדמית הוא ניתוח מוצלח לרוב, עם תוצאות טובות עד מצוינות ב-80-90% מהחולים, בקרב החולים במחקר (שכולם עברו לפחות ניתוח רביזיה שני לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית), רק 27% הצליחו לחזור לרמת הפעילות הקודמת שלהם במהלך הביקורת האחרונה.

המחקר התמקד בתת-קבוצה של 15 חולים שעברו את הניתוח השלישי, לכל הפחות, של הרצועה הצולבת הקדמית באותה ברך. הממצאים מופיעים כמספר ניתוחי שחזור ורביזיה של הרצועה הצולבת הקדמית.

להערכת התוצאות הקליניות והתפקודיות של חולים שעברו לפחות שני ניתוחי רביזיה של הרצועה הצולבת הקדמית, החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי 15 חולים עם נתוני מעקב זמינים במהלך שנתיים. הסיבות לניתוח רביזיה חוזר כללה קרע טראומטי (60%) או הישנות תסמיני אי-יציבות (40%). החולים היו בגיל ממוצע של 27 שנים, עם מדד מסת גוף ממוצע של 27.3 ק”ג למטר בריבוע ומעקב ממוצע בן חמש שנים.

מרבית החולים (73%) אובחנו עם קרע שרירים, ב-67% זוהו נגעי סחוס בדרגה 3 או 4, שמשמעותם פגם של למעלה מ-50% מעומק הסחוס או אבנורמליות כה קשה עד שחדרו את העצם מתחת לסחוס.

למרות שלא תועדו סיבוכים מיידיים לאחר הניתוח במהלך תקופת המחקר, 13% מהחולים אובחנו עם קרע טראומטי של השתל לאחר ניתוח רביזיה חוזר. חולה אחד בחר לעבור ניתוח רביזיה שלישי לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית, אך חולה אחר החליט להימנע מניתוח נוסף.

בסה”כ,, נגעים בדרגה 3 או 4 בסחוס ומדד מסת גוף של מעל 28 ק”ג למטר בריבוע בעת ניתוח רביזיה חוזר לוו  בתוצאות סבירות או גרועות. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים להערכת ניתוח רביזיה לשחזור הרצועה הצולבת הקדמית, שהדגימו תוצאות פחות טובות בהשוואה לשחזור ראשוני, בעיקר בנוכחות נגעים בסחוס.

מתוך הכנס השנתי מטעם AOSSM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה