Surgery

היתרונות של בדיקת CT ללא חומר ניגוד פומי (Emerg Radiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Emergency Radiology עולה כי השלמת בדיקת CT (Computed Tomography) של אזור הבטן והאגן, במסגרת ההערכה בחדר המיון של חולים עם כאבי בטן לא-ספציפיים, ללא מתן חומר ניגוד פומי, עשויה לקצר את משך השהות בחדר המיון, ללא פגיעה בדיוק האבחנתי של הבדיקה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן חומר ניגוד פומי מביא להארכת משך השהות בחדר המיון, כאשר מדובר בעיכוב של 60-90 דקות במטרה לאפשר את המעבר של חומר הניגוד הפומי. מספר מחקרים הוכיחו כי בדיקת CT של הבטן והאגן ללא חומר ניגוד פומי מובילה להערכה מדויקת של כאבי בטן, בעיקר בחולים עם חשד לדלקת חדה של התוספתן.

החוקרים מצאו כי שיעור הבדיקות החוזרות עם חומר ניגוד פומי היה מתון גם לאחר שהצוות חדל כליל ממתן חומר ניגוד פומי לבדיקות אלו. הממצאים מבוססים על הניסיון הקליני עם מדגם של 1014 חולים שפנו לחדר המיון ועברו בדיקת CT של הבטן והאגן עם חומר ניגוד, בהשוואה לקבוצה של 987 חולים שעברו את הבדיקה ללא חומר ניגוד פומי.

החוקרים מצאו גם כי בדיקות CT עם חומר ניגוד פומי השפיעו לעיתים רחוקות על תוצאות הפענוחים הראשוניים בכל המקרים. בחולים שאושפזו לבית החולים, בדיקות הדמיה נוספות של הבטן והאגן במהלך האשפוז לא הובילו לשינוי האבחנה.

לפני שינוי הפרוטוקול, 95% מהחולים המתאימים לחומר ניגוד פומי קיבלו זאת לפני בדיקת CT של הבטן והאגן. לאחר מכן, שיעור זה ירד ל-42%. משך השהות בחדר המיון התקצר ב-97.7 דקות והזמן בין הזמנת בדיקת CT ועד לביצוע הפרוצדורה התקצר ב-66.2 דקות.

באשר לדיוק האבחנתי, החוקרים מדווחים כי אף אחד מהחולים לא נדרש לבדיקת CT חוזרת עם חומר ניגוד במהלך הביקור הראשוני בחדר המיון או בביקור חוזר בתוך 72 שעות בחדר המיון, שהוביל לשינוי באבחנה שנקבעה בבדיקת ההדמיה.

החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית בשיעורי החזרה של חולים לחדר המיון במהלך 72 השעות לאחר השחרור מבית החולים, מהשוואת החולים שעברו בדיקות ללא חומר ניגוד פומי אל מול אלו שעברו את הבדיקה עם מתן חומר ניגוד פומי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כפי ששיערו, אין צורך במתן שגרתי של חומר ניגוד פומי במהלך בדיקות CT של הבטן והאגן בחולים עם כאבי בטן שאינם עקב חבלה. עם זאת, חומר ניגוד עדיין נדרש בחולים עם היסטוריה ידועה של מחלת מעי דלקתית, ניתוח שהביא לשינוי מבנה מערכת העיכול, או גוף רזה מאוד.

Emerg Radiol. Published online June 29, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה