Surgery

הערכת השימוש בבדיקת CT בטן במינון נמוך להערכת חשד לדלקת תוספתן (N Engl J Med)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine עולה כי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT או Computed Tomography) במינון נמוך, אינה-נחותה בהשוואה לבדיקת CT סטנדרטית, לשלילת דלקת תוספתן במבוגרים צעירים.

החוקרים מצאו כי פרוטוקול בדיקת CT במינון נמוך אינו-נחות בהשוואה לבדיקת CT במינון-סטנדרטי, במקרים בהם רופאים מעוניינים להימנע מכריתה מיותרת של התוספתן בצעירים.

הממצאים מבוססים על נתונים אודות 891 חולים, בגילאי 15-44 שנים, שפנו לחדר מיון בתלונות של כאבי בטן ותסמינים אחרים המרמזים לדלקת תוספתן. חולים עם מדד מסת גוף נמוך הופנו לבדיקת אולטרה-סאונד, ויתר החולים חולקו באקראי לבדיקת CT במינון נמוך (2 mSv) או בדיקת CT סטנדרטית (8 mSv), עם מגוון סורקים (16, 64 ו-256 חתכים).

ההדמיות שוחזרו לתמונות בעובי 5 מ”מ להערכה של רדיולוג מנוסה. הם גם בחנו חתכים בעובי 2 מ”מ לפי הצורך וכן נעזרו בטכניקות לאחר-עיבוד לשיפור איכות ההדמיות.

לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעור תשובות שליליות-שגויות (3.5% עם בדיקה במינון נמוך ו-3.2% עם בדיקה במינון סטנדרטי).

כריתה מכוונת של התוספתן בוצעה ב-172 מקרים בקבוצת הבדיקה במינון נמוך וב-186 מקרים בקבוצת הבדיקה במינון סטנדרטי. על-בסיס הממצאים הפתולוגיים, אבחנה של דלקת של התוספתן אושרה ב-37.9% מהמשתתפים שעברו בדיקות במינון נמוך וב-40.8% מאלו שעברו בדיקות במינון סטנדרטי.

ההבדל בשיעורי התנקבות של התוספתן (26.5% לעומת 23.3%) ושיעור החולים שנדרשו למספר רב יותר של בדיקות הדמיה (3.2% לעומת 1.6%) גם כן לא היה מובהק סטטיסטית.

ממצאי המחקר מאשרים את תוצאות מחקרים מוקדמים התומכים בשימוש בבדיקות טומוגרפיה ממוחשבת במינון נמוך לאבחנה של דלקת תוספתן.

ייתכן כי תנאי המחקר היו מוטים לטובת בדיקת CT במינון נמוך, מאחר שהחוקרים והקוראים היו מנוסים והעדיפו את הבדיקה במינון נמוך. המחקר גם לא היה בעל עוצמה מספקת לקבוע את ההשפעה האפשרית של גורמים הקשורים במטופל או ברדיולוג על שיעורי האבחנה או השלילה של דלקת תוספתן.

N Engl J Med. 2012;366:1596-1605

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה