Surgery

חשיבות גודל השד בהחלטה הניתוחית בנשים עם סרטן שד (Ann Surg)

בנשים עם שדיים גדולים, גם במקרים של גידולים גדולים ניתן לבחור בניתוח כריתת שד חלקי והקטנת שד (Reduction Mammoplasty), כך מדווחים חוקרים מסן-פרנסיסקו במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Surgery.

לדברי החוקרים, מהממצאים עולה כי שיעורי ההצלחה גבוהים מאוד עם טיפול משמר שד, לצד שיעורים נמוכים של סיבוכים ניתוחיים ושל הישנות מקומית בעקבות כריתת שד חלקית ושחזור עם הקטנת השד. הם מוסיפים כי למרות שגידול בגודל של מעל 4 ס”מ הינו התוויה לניתוח כריתת שד, ייתכן כי הדבר שונה בנשים עם היפרטרופיה של השד, כאשר היחס בין גודל הגידול לגודל השד עדיין מאפשר ניתוח משמר שד.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את הנתונים אודות כל הנשים שעברו כריתת שד חלקית והקטנת השד בין השנים 2000-2009. בסה”כ, נערכו 85 פרוצדורות ב-79 נשים.

25 מבין 85 הגידולים (29.4%) היו בגודל של מעל 4 ס”מ. 27 גידולים היו בשלב 0 או 1, 54 היו בשלב II או III ושניים היו בשלב IV.

לאחר חציון מעקב של 39 חודשים, 75 נשים (94.9%) עברו בהצלחה ניתוח משמר שד. יתר ארבע הנשים השלימו כריתת שד מלאה. 13 נשים נדרשו להסרה חוזרת להשגת שוליים נקיים, כולל שתי נשים שנדרשו למספר ניתוחים חוזרים.

שתי נשים אובחנו עם הישנות מקומית. אחת עברה ניתוח הסרה חוזר והשנייה עברה ניתוח כריתת שד. שיעור הסיבוכים הכולל עמד על 14.1%. ארבע נשים פיתחו סיבוכים מג’וריים ושמונה פיתחו סיבוכים מינוריים הנוגעים לפצע הניתוחי. שיעורי ההישנות והסיבוכים לא היו שונים משמעותית בין אלו עם או בלי גידולים בגודל של מעל 4 ס”מ.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי גם נשים עם גידולים בגודל מעל 4 ס”מ, שבעבר שימשו כהתוויה לניתוח כריתת שד, עשויות להתאים לניתוח משמר-שד ומדובר בטכניקה אפשרית כחלופה לכריתת שד. הם מוסיפים כי גישה זו עשויה לשפר את התוצאות הקוסמטיות ולצמצם את הסיבוכים הכרוכים בכריתת שד מלאה ושחזור שד, בעיקר בנשים הנדרשות לטיפול קרינתי לאחר הניתוח.

Ann Surg 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה