Surgery

טיפול קרינתי אינו משפר את שיעורי ההישרדות ללא-מחלה של חולים לאחר ניתוח סרטן קיבה (J Clin Oncol)

הוספת טיפול קרינתי לטיפול כימותרפי המבוסס על Capecitabine-Cisplatin לאחר כריתה מלאה של סרטן קיבה, לא הביא לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות ללא-מחלה במרבית החולים שלקחו חלק במחקר ATRIST. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

מדגם המחקר כלל 458 חולים, כאשר 75.4% מהחולים בקבוצת טיפול כימותרפי בלבד ו-81.7% מהחולים בקבוצת טיפול כימותרפי וקרינתי השלימו את המחקר כמתוכנן.

לאחר חציון מעקב של 53.2 חודשים, תועדו 55 הישנויות בקבוצת הטיפול הכימו-קרינתי,  לעומת 72 הישנויות בקבוצת הטיפול הכימותרפי בלבד. שיעורי ההישרדות ללא-מחלה המשוערים לאחר שלוש שנים עמדו על 78.2% עם הקרנות ו-74.2% ללא הקרנות (p=0.0862).

עם זאת, מבין 396 החולים עם קשריות לימפה חיוביות, שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר שלוש שנים היו גבוהים יותר משמעותית עם טיפול כימו-קרינתי (77.5% לעומת 72.3%, p=0.0365).

החוקרים מזהירים כי מאחר שמדובר בממצאים המבוססים על ניתוח תת-קבוצות, יש להתייחס לממצאים בזהירות. הם מתכננים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

שיעורי ההישנות האזורית-מקומית וגרורות מרוחקות לא היו שונים משמעותית בין שתי קבוצות הטיפול.

הקאות, סטומטיטיס, תסמונת יד-רגל ושלשולים בדרגה 3 או 4, תועדו בעד 12% מהמטופלים בשתי קבוצות המחקר. נויטרופניה בדרגה 4 תועדה ב-5.7% מהחולים תחת טיפול כימותרפי בלבד ו-4.8% מהחולים תחת טיפול כימו-קרינתי.

תועדו שני מקרי תמותה על-רקע הטיפול, מקרה אחד בשל שוק ספטי נויטרופני במהלך טיפול כימותרפי ומקרה אחד בשל דלקת ריאות ללא-נויטרופניה בקבוצת טיפול כימו-קרינתי.

משטר הטיפול הכימותרפי נסבל היטב, ונתוני הבטיחות עולים בקנה אחד עם הממצאים ממחקר קודם להערכת הטיפול המשולב בחולים עם סרטן קיבה מתקדם. בכוונת החוקרים להמשיך במעקב אחר המשתתפים במחקר ARTIST להערכת שיעורי הישנות והישרדות.

J Clin Oncol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה