Surgery

הקרנות לאחר ניתוח משמר-שד מפחיתות שיעורי הישנות (Lancet)

נתונים ארוכי טווח ממחקר EBCTCG (Early Breast Cancer Trialists’ Collaborative Group) מאשרים דיווחים מוקדמים לפיהם טיפול קרינתי עשוי להפחית במחצית את הסיכון להישנות ולהביא לירידה משמעותית בסיכון לתמותה עקב ממאירות בנשים עם סרטן שד, לאחר ניתוח משמר-שד. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Lancet.

הסקירה כללה למעלה מ-10,000 נשים שלקחו חלק ב-17 מחקרים להערכת טיפול קרינתי לאחר ניתוח משמר-שד.  מחקרים אלו כללו ניתוחים להסרת הגוש (Lumpectomy) וכריתת הרביע (Quadrantectomy). חציון המעקב היה 9.5 שנים, 25% מהנשים היו במעקב במשך למעלה מעשר שנים.

הירידה בהישנות ממאירות נצפתה במהלך השנה הראשונה לאחר טיפול קרינתי, ונותרה לאורך העשור הראשון. עשר שנים לאחר אבחנת סרטן שד, 35% מהנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי פיתחו הישנות של המחלה, זאת בהשוואה ל-19% בלבד מהנשים לאחר טיפול קרינתי ירידה אבסולוטית של 15.7% בסיכון (p<0.0001).

במחצית מהנשים שקיבלו טיפול קרינתי, הישנות ראשונה הייתה מקומית-אזורית, זאת לעומת קרוב ל-75% מהנשים שלא קיבלו טיפול קרינתי.

הירידה האבסולוטית בסיכון לסרטן שד לאחר 15 שנים עמדה על 3.8% עם טיפול קרינתי (p=0.00005), המעיד על מניעת מקרה אחד של סרטן שד, עם מניעת ארבע השנויות ע”י טיפול קרינתי. בנוסף, טיפול קרינתי לא הוביל לאחר 15 שנים לעליה בסיכון לתמותה מסיבות אחרות, מעבר לסרטן שד.

מסך הממצאים ממחקרים אלו עולה כי טיפול קרינתי לאחר ניתוח משמר-שד אינו רק מפחית משמעותית את הסיכון להישנויות, אלא גם מפחית באופן מתון את הסיכון לתמותה עקב סרטן שד. מהתוצאות עולה כי הרג אתרי גידול מיקרוסקופיים בשד המשומר עם טיפול קרינתי מפחית את הסיכון להישנות מקומית וגרורות מרוחקות.

אחת ההפתעות של המחקר נבעה מכך שטיפול קרינתי הביא לשיפור משמעותי בסיכון להישנות לאחר עשר שנים גם בנשים צעירות, עם גידולים בדרגה גבוהה, חיוביים לקולטנים לאסטרוגן, וגם אם הנשים טופלו בטמוקסיפן.

Lancet. Published online October 20, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה