Surgery

האם לכריתת שד יתרון הישרדותי בנשים צעירות? (מתוך כנס Breast Cancer Symposium)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכינוס Breast Cancer Symposium עולה כי לאחר כריתת הגוש וטיפול קרינתי אדג’וונטי ולאחר כריתת שד שיעורי ההישרדות הכוללים ושיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה דומים בנשים צעירות עם סרטן שד בשלב מוקדם.

לדברי החוקרים, אל לנשים לבחור בכריתת שד על-סמך ההנחה כי לטיפול יתרון הישרדותי.

החוקרים התבססו על מאגר נתוני SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) וסקרו את התוצאות אודות 14,760 נשים בגילאי 20-39 שנים, שאובחנו עם סרטן שד בשלב-מוקדם (T1-2, N0-1, M0) בין השנים 1990-2007.

לנשים ניתן טיפול משמר-שד (45%, כריתה של הגוש וטיפול קרינתי) או כריתת שד (55%). לכל הנשים בקבוצת טיפול משמר-שד ניתן טיפול קרינתי אדג’וונטי, זאת בהשוואה ל-17% בלבד מהנשים בקבוצת כריתת שד. חציון משך המעקב היה 5.7 שנים.

מניתוח רב-משתנים עולה כי טיפול משמר-שד הוביל לתוצאות דומות מבחינת הישרדות כוללת (HR = 0.93,  p=0.16) והישרדות ספציפית לסרטן שד (HR = 0.93, p=0.26) כמו  ניתוח כריתת שד.

ניתוח תת-קבוצה של 4644 זוגות נשים, שהותאמו מבחינת גורמים ספציפיים כמו גודל הגידול, דרגת הגידול ומספר הקשריות החיוביות, ישר כי אין הבדל בין הישרדות כוללת והישרדות ספציפית למחלה.

בסקירה זו, לאחר 5, 10 ו-15 שנים, שיעורי ההישרדות הכוללים עם טיפול משמר-שד עמדו על 92.5%, 83.5% ו-77%, בהתאמה. בנשים לאחר כריתת שד, שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 91.9%, 83.6% ו-79.1%, בהתאמה. שיעורי הישרדות ספציפיים לסרטן שד היו דומים גם הם בין שתי הקבוצות.

החוקרים טוענים כי חשיבות המחקר נובעת בחלקה מהתוצאות של מחקרים קודמים. לדבריהם, סדרת מחקרים שפורסמו בשנות השמונים של המאה הקודמת וערכו השוואה בין טיפול משמר-שד ובין כריתת שד, הדגימו הישרדות דומה בנשים עם סרטן שד מוקדם. אך מספר הנשים הצעירות במחקרים אלו היו נמוך. מחקר אחר לא עודד טיפול משמר-שד בנשים צעירות.  מחקרים אחרים הדגימו שיעורי הישנות מקומית גבוהים יותר עם טיפול משמר-שד בנשים צעירות עם סרטן שד. עם זאת, ממצאים אלו לא נתמכו ע”י מחקר שפורסם בהמשך.

המחקר הנוכחי משמש כתזכורת לכך שעל נשים להתייעץ כנדרש בנוגע לאפשרויות הטיפול הקיימות. עם זאת, החוקרים מציינים כי למחקר מספר מגבלות.

הם מוסיפים כי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) עשויות לשחק תפקיד בתהליך קבלת ההחלטה  אודות הטיפול. הבדיקה משמשת להערכת סרטן שד לפני ניתוח, במטרה לבחור טוב יותר את הנשים לסוג הניתוח. עם זאת, עדין לא ידוע אם לבדיקה יתרון הישרדותי בנשים עם סרטן שד.

2011 Breast Cancer Symposium

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה