Surgery

שכיחות התפתחות חזה-אוויר לאחר ביופסיה ריאתית (Ann Intern Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים כי שכיחות סיבוכי חזה אוויר בעקבות ביופסיה של קשרית ריאתית נעים סביב 15%. לאור זאת, הם מדגישים את ההקפדה על בחירת המטופלים המתאימים לבדיקה וכן הסבר למטופלים אודות הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בבדיקות CT של החזה המבוצעות לשלילת תסחיף ריאתי, כבדיקות סקר לסרטן ריאות, או להתוויות אחרות, מאובחנות בכרבע מהמקרים קשריות ריאתיות. ביופסיה ריאתית בהנחיית CT מומלצת בנוכחות קשריות ריאתיות חשודות, אך הסיכונים כוללים דימום או חזה-אוויר.

לכן, על הרופאים המטפלים להחליט אם יש מקום לביופסיה של הקשרית, כאשר מרבית המקרים הם שפירים. כיום, עיקר המידע אודות סיבוכי ביופסיה ריאתית התבסס על סדרות מקרים בודדות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להציג נתונים מייצגים שיסייעו בתהליך קבלת ההחלטות.

שכיחות חזה אוויר בעקבות ביופסיה ריאתית עומדת על 15%, ופחות ממחציתם זקוקים להכנסת נקז חזה.

המחקר הנוכחי הינו מחקר חתך שנועד לקבוע את הערכת הסיכון לסיבוכים (כולל דימום או חזה-אוויר) בעקבות ביופסית מחט של קשרית ריאתית.

הסקירה כללה למעלה מ-15,000 מבוגרים ממספר מאגרי נתונים בארצות הברית. שכיחות אירועי דמם הייתה נמוכה ועמדה על 1% מהביופסיות; מבין אלו, 17.8% מהחולים עם דימום נזקקו למתן מנות דם.

מנגד, הסיכון לחזה-אוויר עמד על 15%, כאשר מעט למעלה ממחצית החולים נזקקו לנקז חזה (6.6%). אלו שפיתחו דימום או חזה-אוויר הדורש הכנסת נקז חזה נותרו באשפוז למשך תקופה ממושכת יותר (p<0.001), עם סיכון מוגבר לכשל נשימתי הדורש הנשמה מכאנית (p=0.020) בהשוואה לאלו שלא פיתחו סיבוכים אלו.

בהשוואה לחולים צעירים, בחולים בגילאי 60-69 שנים, במעשנים ובחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית נרשם סיכון מוגבר לסיבוכים.

החוקרים מדגישים כי בטרם חושפים חולים לנזקים האפשריים של ביופסיה בהנחיית CT, על רופאים להבטיח כי המטופלים הבינו את הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה.

Ann Intern Med. 2011;155:137-144

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה