Surgery

סיבוכי פלטת נעילה וולארית מול דורסאלית בעלת פרופיל נמוך ברדיוס דיסטאלי (Journal of Hand Surgery)

ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of Hand Surgery עולה כי השימוש בפלטות דורסאליות בעלות פרופיל נמוך אינו מלווה בעליה בשיעור סיבוכי דלקת או קרע של הגידים. עם זאת, פלטות וולאריות מלוות בשיעור גבוה יותר של סיבוכים נוירופתיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש בפלטות דורסאליות בעובי 2.5 מילימטרים לטיפול בשברים של הרדיוס הדיסטאלי מלווה בסיבוכים של הגידים המיישרים. כתוצאה מכך, פלטות נעילה וולאריות זכו לפופולאריות רבה. דור חדש של פלטות דורסאליות בעלות פרופיל נמוך, בעובי 1.2-1.5 מילימטרים נועד לצמצם את הסיבוכים המערבים את הגידים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את שיעור הסיבוכים של פלטות דורסאליות בעלות פרופיל נמוך בהשוואה לפלטות נעילה וולאריות.

מדגם המחקר כלל משתתפים עם שברים של הרדיוס הדיסטאלי, שטופלו בתקופה שבין ספטמבר 2002 ועד יוני 2006 בפלטות דורסאליות בעלות פרופיל נמוך או פלטות נעילה וולאריות. החוקרים עקבו אחר שבע קטגוריות סיבוכים – כאב ואי-נוחות על-רקע החומרה, דלקת/קרע של הגיד, כשלון ברדוקציה, זיהום, תסמונת CRPS (Complex Regional Pain Syndrome), נוקשות ונוירופתיה/רגישות-יתר. הסיבוכים הוגדרו כסיבוכי פלטה לאחר-ניתוח, שדרשו התערבות ניתוחית נוספת, בעוד שאלו שגרמו רק לאי-נוחות של החולים הוגדרו כבעיות משניות.

מדגם המחקר כלל 100 משתתפים, עם 104 פלטות (57 פלטות דורסאליות, 47 פלטות וולאריות). משך המעקב היה 44 חודשים. 18 משתתפים אובחנו עם סיבוכים (8 מקבוצת הטיפול בפלטות דורסאליות ו-10 מהמטופלים בפלטות וולארית), כאשר בעיות משניות תועדו ב-47 משתתפים (25 עם פלטות דורסאליות ו-22 עם פלטות וולאריות). בשלושה משתתפים מקבוצת הטיפול בפלטות דורסאליות ובארבעה מאלו בקבוצת הטיפול בפלטות וולאריות נדרשה הסרה מלאה של הפלטות, ובשלושה חולים בקבוצת הטיפול בפלטות דורסאליות הוסרו הברגים בלבד (ללא מקרים דומים בקבוצה המקבילה). קרע גיד מג’ורי תועד רק בחולה אחד בקבוצת הטיפול בפלטות וולאריות (ללא מקרים דומים בקבוצה המקבילה), כאשר שלושה חולים בכל קבוצה אובחנו עם דלקת של הגיד, וארבעה ושלושה חולים מכל קבוצה, בהתאמה, סבלו מבעיות משניות לגירוי הגיד.

החוקרים מציינים כי אף אחד מההבדלים המתוארים לעיל לא היה מובהק סטטיסטית. השימוש בפלטות נעילה וולאריות לווה בשיעור גבוה יותר משמעותית של סיבוכים נוירופתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי עם פלטות וולאריות קיים שיעור גבוה יותר של סיבוכים נוירופתיים, כאשר עם פלטות דורסאליות בעלות פרופיל נמוך אין עליה משמעותית בשיעור קרע או דלקת של הגידים.

Journal of Hand Surgery; Vol 36, Issue 7, pg:1135-1141

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה