Surgery

ניתוחים בריאטריים אינם משפרים הישרדות (JAMA)

מחקר חדש שפורסם ב-Journal of the American Medical Association לא הדגים תועלת הישרדותית בעקבות ניתוח בריאטרי בקשישים עם השמנת-יתר חמורה, בהשוואה לטיפול סטנדרטי, לפחות עם מעקב למשך עד שבע שנים.

החוקרים כותבים  כי על רופאים להסביר למטופליהם את היתרונות המשמעותיים הרבים של ניתוח בריאטרי כולל העובדה שזהו הטיפול היעיל ביותר להפחתת משקל, ומביא לשיפור איזון מחלות כרוניות ואיכות חיים אך נראה כי אין תועלת הישרדותית לאחר קרוב לשבע שנים. ייתכן כי בטווח הארוך תהיה תועלת הישרדותית והחוקרים ממשיכים לעקוב אחר המשתתפים.

הממצאים החדשים עומדים בניגוד לאלו שעלו ממחקרים קודמים, שרובם הדגימו תועלת הישרדותית עם ניתוח בריאטרי, מרביתם בחנו את התוצאות באוכלוסיות צעירות יותר, בעיקר בנשים. עם זאת, שיעורי התמותה עקב השמנה הגבוהים ביותר הם בגברים ובבני מיעוטים, להם שיעור גבוה יותר של מחלות רקע, וזהו המחקר הראשון שבחן את ההישרדות ארוכת הטווח באוכלוסיות אלו בסיכון-גבוה.

המחקר הרטרוספקטיבי של תכניות ניתוח בריאטרי כלל 850 משתתפים לאחר ניתוח מעקף קיבה Roux-En-Y בין ינואר 2000 ועד דצמבר 2006. 74% מאוכלוסיית המחקר היו גברים, עם גיל ממוצע של 49.5 שנים, וממוצע BMI של 47.4. 78% היו לבנים, 16% לא-לבנים והיתר הוגדרו כ”לא-ידוע”. החוקרים השוו את שיעורי התמותה של חולים אלו עם אלו של 41,244 ביקורות לא-מנותחות.

מניתוח לא-מתוקנן עולה קשר מובהק בין ניתוח בריאטרי ובין ירידה בשיעורי התמותה (HR = 0.64), אך מסקירה של 1694 חולים תואמים, לא נותר עוד קשר מובהק בין ניתוח בריאטרי ובין ירידה בשיעורי התמותה.

מחקרים קודמים כללו ביקורות בעיקר על-סמך קוד אבחנה של השמנת-יתר חולנית, כלומר, ככל הנראה לא היה מדובר במדגמים אקראיים של חולים המתאימים לניתוח וככל הנראה היו חולים קשים יותר (בהשוואה לאלו שעברו ניתוח), עובדה שעשויה להסביר את התועלת של הניתוח.

התוצאות מדגישות את חשיבות תקנון סטטיסטי ובחירה זהירה של מדגמים כירורגיים ולא-כירורגיים, בעיקר במהלך הערכת ניתוח בריאטרי על-פני נתונים אדמיניסטרטיביים. התועלת ההישרדותית בין ניתוח בריאטרי ובין קבוצת הביקורת הייתה מתונה במרבית המחקרים הקודמים.

בשלב זה, למרות שאין קשר בין ניתוח בריאטרי ובין ירידה בשיעורי התמותה, עדיין חולים רבים עשויים לבחור לעבור פרוצדורות אלו, לאור העדויות הרבות לירידה משמעותית במשקל הגוף ושיפור מחלות רקע ואיכות החיים.

JAMA 2011; 305:2419-2426

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם לימפומה מסוג DLBCL (מתוך Leuk Lymphoma)

    גורמי סיכון לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם לימפומה מסוג DLBCL (מתוך Leuk Lymphoma)

    במאמר שפורסם בכתב העת Leukemia & Lymphoma מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גיל מתקדם, מין זכר, שלב מוקדם יותר של הגידול באבחנה, כימותרפיה, קרינה וניתוח מלווים כולם בסיכון מוגבר לתמותה עקב מחלות לב וכלי דם בחולים עם אבחנה של לימפומה מסוג DLBCL (או Diffuse Large B Cell Lymphoma). מטרת המחקר […]

  • טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    טיפול ב-Tirzepatide טוב יותר מ-Semaglutide להפחתת משקל (JAMA Internal Medicine)

    במבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שטופלו ב- Tirzepatide תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להשגת ירידה של לפחות 5%, 10% ו-15% ממשקל הגוף, בהשוואה לאלו שטופלו ב-Semaglutide, ללא תלות בנוכחות או העדר סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם עודף-משקל או השמנת-יתר שהחלו טיפול ב-Semaglutide (אוזמפיק) […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    הסתיים קורס מתקדם ראשון לטיפול בהשמנה בצפון – שתוף פעולה של ספרת הסוכרת בגליל והטכניון

    38 בוגרים ובוגרות סיימו החודש קורס מתקדם לטיפול בהשמנה, בניהולו האקדמי של פרופ' נעים שחאדה, יוזמה משותפת של ספרת הסוכרת בגליל ע"ש ראסל ברי וביה"ס ללימודי המשך של הטכניון. הבוגרים, ברובם רופאי משפחה, למדו על מגפת ההשמנה מהיבטים שונים כשהמטרה היא להכשיר את הצוותים הרפואיים להתמודד עם מגפת ההשמנה.

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה