Surgery

עיכוב הניתוח בסרטן שד מוקדם לא נמצא קשור לגדילת הגידול באופן משמעותי (מתוך Ann Surg)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Annals of Surgery עולה כי בנשים עם סרטן שד מוקדם, משך הזמן בין האבחנה לבין הניתוח (בטווח של שבועות), אינו משפיע על גדילת הגידול.

במקרים רבים, בנשים עם אבחנה של סרטן שד, ניתוח כריתת הגידול נדחה בשל ברור שעוברת האישה טרם הניתוח, תאום ניתוח שחזור שד, וכן בשל גורמים נוספים. במחקר זה בדקו החוקרים את השפעת משך הזמן עד הניתוח על גדילת הגידול בנשים עם סרטן שד.

במחקר השתתפו 818 נשים עם אבחנה של סרטן שד פולשני ללא קשריות לימפה נגועות, אשר עברו ניתוח לכריתת הגידול. גודל הגידול הבסיסי נקבע לפי ממוגרפיה ואלטרא-סאונד. גודל הגידול בזמן הניתוח נקבע לפי תוצאות פתולוגיה.

משך הזמן הממוצע בין בדיקת הדימות לבין הניתוח היה 21 ימים (טווח של 1-132 ימים). החוקרים מצאו כי משך זמן ארוך יותר עד הניתוח נמצא קשור בגיל מבוגר יותר, ניתוח של כריתת שד מלאה לעומת ניתוח משמר שד, וכן ניתוח שחזור שד.

ההבדל הממוצע בגודל הגידול בין הערכה ממוגרפית לבין מדידה פתולוגית היה 0 ס”מ (בין 8.6 ס”מ קטן יותר לבין 7.3 ס”מ גדול יותר בזמן הניתוח יחסית להערכה ממוגרפית). ההבדל הממוצע בגודל הגידול בין הערכה סונוגרפית לבין מדידה פתולוגית היה 0.1 ס”מ (בין 7.5 ס”מ קטן יותר לבין 8.3 ס”מ גדול יותר בזמן הניתוח יחסית להערכה הסונוגרפית). להבדלים אלה לא נמצא קשר לזמן בין הדימות לבין הניתוח.

הזמן עד לניתוח נמצא קשור בקשריות לימפה חיוביות במהלך הניתוח. אמנם, קשר זה לא נשמר לאחר תקנון לגורמי סיכון וגורמים פרוגנוסטיים נוספים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פרק זמן בינוני בין דימות לבין ניתוח של גידול בשד לא נמצא קשור באופן משמעותי עם שינויים בגודל הגידול. על כן, החוקרים מסיקים כי ניתן לבצע ברור מלא והערכות מלאה לפני הניתוח ללא חשש להתקדמות הגידול בזמן זה.

Ann Surg, April 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה