מתן תוספי חמצן במהלך ניתוח והחלמה עשוי לסייע בהפחתת שיעור זיהומים באתר ניתוח ומשך האשפוז בבית חולים לאחר ניתוח פתוח לכריתת התוספתן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מישראל.
במחקר האקראי שכלל 210 חולים, רופאים קבעו אבחנה של זיהום באתר הניתוח בכמחצית מהחולים שטופלו בחמצון-יתר (היפר-אוקסיגנציה) בהשוואה לקבוצת ביקורת (5.6% לעומת 13.6%, p=0.04). משך האשפוז הממוצע היה קצר יותר משמעותית לאחר השינוי בטיפול.
החוקרים מבית החולים בנהריה מדווחים כי מספר מחקרים הדגימו תוצאות מבטיחות לחמצון-יתר בתר-ניתוחי. עם זאת, חלק מהמחקרים העלו תוצאות סותרות, שעשויות לנבוע מההטרוגניות של החולים שנכללו באותם מחקרים.
במטרה לבחון את הנושא בקבוצה הומוגנית יותר של חולים, ד”ר אמיתי ביקל ושותפיו התמקדו בחולים שעברו ניתוח פתוח עקב דלקת תוספתן חדה. לאחר שהחולים הורדמו והונשמו, הרופאים חילקו באקראי את החולים לטיפול בחמצן בריכוז 80% במהלך ההרדמה וחמצן בזרם-גבוה בחדר ההתאוששות למשך שעתיים (107 חולים) או לטיפול סטנדרטי בחמצן בריכוז 30% (103 חולים).
שישה מקרים של זיהום באתר הניתוח תועדו בקבוצת המחקר, זאת בהשוואה ל-14 מקרים בקבוצת הביקורת. משך האשפוז הממוצע עמד על 2.92 ימים בקבוצת הביקורת ו-2.51 ימים בקבוצת המחקר (p=0.01).
מבין 43 החולים עם דלקת גנגרנוטית של התוספתן, שלושה מבין 22 חולים (13.6%) בקבוצת המחקר פיתחו זיהום באתר הניתוח, בהשוואה ל-8 מבין 21 חולים (38.1%) בקבוצת הביקורת (p=0.06).
ב-95% מהחולים שקיבלו תוספת חמצן ההחלמה הייתה משביעת רצון כפי שנקבע לפי מדד ASEPSIS (Additional Treatment, Serous Discharge, Erythema, Purulent Discharge, Separation of Deep Tissue, Isolation of Bacteria, Stay in Hospitals > 14 days), בהשוואה ל-86% מהחולים בקבוצת הביקורת.
לאור העובדה שלכל החולים בקבוצת המחקר נקבעה אבחנה דומה, ובוצע ניתוח זהה ובאותו אתר ניתוח, החוקרים ציפו כי התוצאות יספקו אינדיקציה טובה יותר להשפעות של היפראוקסיה נורמוברית בניתוחים מסוג זה.
החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים תומכים בהשפעות המועילות של תוספת חמצן בניתוחים נקיים יחסית (Clean Contaminated).







תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!