Surgery

האם טיפול בסטטינים מפחית את הסיכון לסיבוכים כלייתיים לאחר ניתוח אלקטיבי? (J Am Soc Nephrol)

ממחקר חדש שפורסמו ב-Journal of the American Society of Nephrology עולה כי טיפול בסטטינים עשוי לספק הגנה מפני סיבוכים כלייתיים לאחר ניתוח אלקטיבי מג’ורי.

לדברי החוקרים, מתוצאות המחקר עולה כי טיפול בסטטינים במבוגרים מביא להפחתת הסיכון לנזק כלייתי לאחר ניתוח אלקטיבי מג’ורי ומפחית את הסיכון לתמותה מוקדמת לאחר ניתוח.

מדגם המחקר כלל 213,347 מבוגרים מ-211 בתי חולים באונטריו,קנדה, לאחר ניתוח אלקטיבי מג’ורי, כולל ניתוחי לב, ניתוחי חזה, ניתוחי כלי דם, ניתוחים תוך-בטניים ופרוצדורות רטרופריטונאליות, בין השנים 1995-2008. נזק כלייתי חד תועד ב-4020 חולים (1.9%) במהלך 14 הימים הראשונים לאחר הניתוח ו-1173 חולים (0.5%) נזקקו לטיפולי דיאליזה. 30 ימים לאחר הניתוח, 5974 חולים (2.8%) מתו.

קרוב לשליש מהחולים (32%) קיבלו טיפול בסטטינים לפני הניתוח. טיפול בסטטינים לווה בירידה של 16% בסיכון לנזק כלייתי חד (יחס סיכויים של 0.84), ירידה של 17% בסיכויים לדיאליזה (יחס סיכויים של 0.83) וירידה של 21% בסיכויים לתמותה (יחס סיכויים של 0.79).

יש עדויות לשר מנה-תגובה, כך שבחולים שטופלו בסטטינים פוטנטים יותר הנזק הכלייתי היה קל יותר. התועלת לטיפול בסטטינים לא הייתה תלויה בשאלה אם הטיפול ניתן למעלה מ-90 ימים לפני הניתוח או פחות מ-30 ימים טרם הפרוצדורה.

מהנתונים עולה כי סטטינים מספקים הגנה מפני סיבוכים כלייתיים לאחר ניתוח אלקטיבי מג’ורי, ומפחיתים את התמותה הבתר-ניתוחית.

J Am Soc Nephrol. Published online April 14, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה