Surgery

האם יש תועלת בטיפול ב-Clazosentan כנגד וזוספאזם לאחר דמם תת-עכבישי? (מתוך International Stroke Conference)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי אין תועלת משמעותית לטיפול ב- Clazosentan, אנטגוניסט לקולטן לאנדותלין, בהפחתת התמותה או תחלואה על-רקע וזוספאזם בחולים לאחר הידוק כירורגי (Clipping) בעקבות דימום תת-עכבישי.

החוקרים מדווחים על ירידה לא-מובהקת סטטיסטית של 17% באירועים, ללא השפעה על התוצאות התפקודיות לפי מדד Glasgow Outcome Scale, יעד סיום משני של המחקר. תופעות לוואי, כולל סיבוכים ריאתיים ותת לחץ דם, היו נפוצים יותר עם הטיפול.

תוצאות מחקר CONSCIOUS-2 (Clazosentan to Overcome Neurological Ischemia and Infarct Occurring after Subarachnoid Hemorrhage) פורסמו בכנס International Stroke Conference.

לדברי החוקרים, על-בסיס ממצאים אלו הופסק מחקר CONSCIOUS-3, שכלל חולים עם דימום תת-עכבישי לאחר תיקון אנדווסקולרי במקום הידוק כירורגי.

במסגרת המחקר בשלב 3 ערכו החוקרים השוואה בין טיפול תוך-ורידי ב- Clazosentanבמינון 5 מ”ג לשעה ובין פלסבו ב-1147 חולים שאושפזו עקב דימום תת-עכבישי על-רקע מפרצת.

התוצא העיקרי היה מדד משולב שכלל תמותה מכל-סיבה, אוטם מוחי חדש עקב וזוספאזם, התדרדרות נוירולוגית מאוחרת בשל וזוספאזם, או צורך בטיפול הצלה עקב וזוספאזם. הממצאים נבחנו לאחר שישה שבועות. התוצאים המשניים העיקריים כללו את התוצאות התפקודיות על-בסיס מדד GOSE (Glasgow Outcome Scale) לאחר 12 שבועות, שסווגו כטובות (מדד מעל 4) או רעות (4 ומטה).

מהתוצאות אודות התוצא העיקרי המשולב עולה מגמה לפיה חלה ירידה בתמותה או תחלואה על-רקע וזוספאזם, ירידה יחסית בסיכון של 17% שלא הייתה מובהקת סטטיסטית.

החוקרים לא מצאו הבדלים בתמותה עם כל אחד מהמרכיבים, אך חלה ירידה ביתר המרכיבים עם הטיפול, כולל ירידה בשכיחות אוטמים חדשים והתדרדרות נוירולוגית מאוחרת, ומרבית ההבדל נבע מירידה בטיפול הצלה (מ-16.4% ל-10.5%).

לא תועדה ירידה משמעותית בתוצא המשני העיקרי, תוצאות תפקודיות לפי מדד GOSE ולמעשה המגמה הצביעה על תוצאות גרועות יותר בחולים שטופלו.

נראה היה כי יש תועלת מסוימת לטיפול בחלק מתתי הקבוצות, כולל אלו עם קריש דיפוזי עבה. מבחינת תופעות לוואי עקב הטיפול התרופתי, סיבוכים ריאתיים, אנמיה ותת לחץ דם היו נפוצים יותר עם Clazosentan בהשוואה לפלסבו.

מהתוצאות המוקדמות עולה כי ניתן להגיע לריכוזים גבוהים של טיפול פעיל בעורקים המורחבים בראש, ולמרות שהחומר נספג לגוף, הריכוז נמוך בהרבה מהריכוז העשוי להביא להופעת תופעות לוואי.

International Stroke Conference (ISC) 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה