Surgery

האם נשים הישנות עם אור דלוק בחדר השינה מצויות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד? (מתוך Chronobiology International)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר מקרה-ביקורת חדש אשר בוצע בידי קבוצה ישראלית ופורסם בגיליון פברואר המקוון של ירחון Chronobiology International עולה כי יתכן ואור בשעות הלילה, ובייחוד מקור אור בחדר השינה, מגביר את הסיכון להתפתחות סרטן השד.

המחקר, אשר בראשו עמד פרופ’ אברהם חיים מאוניברסיטת חיפה, ובו נכללו 1,679 נשים, הינו השלישי המציע כי נשים אשר שומרות על אור דלוק בחדר השינה בשעות הלילה מצויות בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן השד בהשוואה לאלו הישנות בחושך מוחלט. המחקר הראשון שהציע זאת פורסם בשנת 2001 בירחון Journal of the National Cancer Institute והשני פורסם בשנת 2006 בירחון American Journal of Epidemiology.

עם זאת, מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי כל שלושת המחקרים סובלים ממגבלה אפשרית משותפת. לדבריו, בשלושת המחקרים נתבקשו הנשים להיזכר שמא ישנו עם אורות דלוקים בשנים החולפות, ובאיזו תדירות הדליקו את האורות בלילה. בנוסף, חולות סרטן השד נשאלו את אותן השאלות לאחר שאובחנו. לטענת המומחה, יתכן והדבר הביא להטיית זיכרון.

מאידך, אותו מומחה- שהינו הראשון שהעלה את הסברה כי יתכן וקיים קשר בין אור מלאכותי ובין סרטן השד, מסביר כי ישנן ראיות הולכות ומצטברות לפיהן קיים קשר בין אור בשעות הלילה ובין התפתחות סרטן השד. בנוסף, חלה שינוי דרמטי ביחסם של הקלינאים לסברה זו, הוא מוסיף.

במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים מאוניברסיטת חיפה לעשות שימוש בנתונים אשר נאספו במסגרת שאלונים במחקר ה-Breast Cancer in Northern Israel. המידע אודות חשיפה לאור בשעות הלילה נאסף מראיונות אישיים (אשר נערכו בין השנים 2006-2008). הנשים נשאלו ביחס לרמות התאורה בחדרי השינה שלהן, אור הנכנס לחדר השינה מהחדרים הסמוכים, נוכחותם או היעדרם של וילונות או תריסים בחדר השינה והרגלי שינה עם טלויזיה דלוקה. בנוסף, נתבקשו הנשים לדרג את רמת התאורה בחדרי השינה שלהן בין 1 ל-4, כאשר 1 מייצג חשיכה מוחלטת, 2 מייצג אור חלש, 3 מייצג אור רגיל ו-4 אור חזק מאוד (כאשר מקורות התאורה דולקים).

החוקרים מצאו כי עומדת התאורה בחדר השינה הייתה הגורם המנבא החזק ביותר להתפתחות סרטן השד. לדבריהם, לאחר תקנון לרמת השכלה, מוצא אתני, מספר ילדים וצריכת אלכוהול, נמצא כי אור בשעות הלילה בסביבת השינה היה קשור עם סיכון מוגבר משמעותית להתפתחות סרטן השד (OR, 1.22; 95% CI = 1.118-1.311; p<0.001).

לטענת החוקרים, המדובר במחקר הראשון אשר מזהה בצורה ודאית יחס ישר בין עוצמת האור בחדר השינה ובין הסיכון לסרטן השד.

המומחה מוסיף כי ישנו עניין הולך וגובר- לצד הצטברות הראיות- בסברה לפיה אור בשעות הלילה מגביר את הסיכון לסרטן השד. הוא מזכיר כי סרטן השד הינו אחד מסוגי הסרטן השכיחים עבורם אין הסכמה גורפת ביחס לסיבות העיקריות הגורמות להתפתחותו. גורמי הסיכון המוכרים עד כה (ובהם היסטוריה מיילדותית, תזונה, פעילות גופנית וכדומה) מסבירים לדבריו פחות מ-50% מהשונות הבין-לאומית הנצפית בהיארעות המחלה. בנוסף, היארעות זו מצויה בעלייה ברחבי העולם מסיבות שאינן ברורות.

תיאוריית האור-בשעות-הלילה מציעה כי השימוש הגובר במקורות אור חשמליים בשעות הלילה מוביל להפרעה במחזור העירות-שינה, אשר אחראית לחלק ממקרי סרטן השד בעולם המודרני ולסיכון ההולך וגובר במדינות מתפתחות. ההשערה הובילה לרעיון לפיו נשים העובדות במשמרות לילה מצויות בסיכון מוגבר, נשים עיוורות מצויות בסיכון נמוך יותר, משך שינה ארוך קשור בסיכון נמוך, והרעיון לפיו ניתן יהיה לצפות בקשרים בין רמת התאורה בשעות הלילה בקהילה ובין היארעות סרטן השד הנצפית בה ברמת האוכלוסיה. המומחה מזכיר כי ישנן ראיות מה לסברות אלו, כפי שתיאר לאחרונה במאמר סקירה בנושא.

ראוי להזכיר כי סוגיה זו כבר עוברת מתחום המחקר לעולם הממשי. בשנת 2007, סיווגה סוכנות ה-International Agency for Research on Cancer את המקצועות הכרוכים בעבודה במשמרות ומערבים הפרעה במחזור העירות-שינה כדבר העלול להיות קרצינוגני לבני אדם. על בסיס אותה קביעה, שולמו פיצויים מטעם ה-Danish National Board of Industrial Injuries לנשים אשר סבלו מסרטן השד לאחר שהועסקו בעבודתן במשמרות לילה ארוכות, לרבות אחיות ודיילות.

Chronobiol Int. 2011;28:76-80

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה