Surgery

ביופסיה של קשרית הזקיף אינה מסייעת בחולים רבים עם מלנומה עורית (Arch Dermatol)

ביופסיה של קשרית הזקיף מסייעת בחלק מהמקרים של מלנומה עורית עם מחלה ממוקמת וקשריות שליליות בבדיקה קלינית, במידה והגידולים בעובי בינוני, אך אינה מסייעת במקרים בהם הגידולים דקים או עבים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Archives of Dermatology.

החוקרים לא מצאו תועלת הישרדותית למיפוי לימפטי עם ביופסיה של קשרית הזקיף, עם דיסקציה של קשריות הלימפה במקרים של קשריות חיוביות.

עם זאת, ביופסיה של קשרית הזקיף עדיין מומלצת לחולים עם מלנומה עורית לאור הפרשנות האופטימית של מחקר MSLT (Multi-center Selective Lymphadenectomy).

החוקרים מדגישים כי ישנה חשיבות רבה לבדיקה קלינית המנבאת באופן מדויק את תוצאות הטיפול בעקבות מלנומה עורית ראשונית ממוקמת. במטרה להבין טוב יותר את הערך המנבא של ביופסיה של קשרית הזקיף בחולים עם מלנומה עורית פולשנית, ראשונית, ללא פיזור לימפטי נראה, החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי של מחקרים שכללו לפחות 50 חולים, להערכת הרגישות והסגוליות של תוצאות ביופסיה של קשרית הזקיף לתמותה עקב מלנומה.

שני מאמרים כללו חולים עם גידולים בעובי בינוני (1-4 מילימטרים). הסיכון לתמותה עקב מלנומה במקרים של קשריות חיוביות נעו בין 26.2% ל-31.6% בחולים אלו, ובין 9.7% ל-15.6% במקרים של קשריות שליליות.

מארבעת הדיווחים שכללו מידע אודות חולים עם גידולים בעובי פחות מ-1 מילימטר עולה סיכון דומה לתמותה בחולים עם קשריות חיוביות וקשריות שליליות, בטווח שבין 0% ל-0.6%. דיווח אחד כלל חולים עם גידולים בעובי של לפחות 4 מילימטרים, ומצא כי שיעורי התמותה עמדו על 32.5% מהמקרים עם קשריות חיוביות ו-30.1% מאלו עם קשריות שליליות.

מניתוח נפרד של 19 סדרות חולים עם גידול בכל עובי עולה כי הסיכון לתמותה עקב מלנומה נע בין 0% ל-47.8% בחולים עם קשריות חיוביות ובין 0% ל-13.3% בחולים עם קשריות שליליות.

כיום אין עדויות לפיהן הפרוצדורה צפויה להביא לשיפור שיעורי ההישרדות הכוללים או שיעורי ההישרדות הספציפיים למחלה. במידה והמטרה היא לסייע באיסוף מידע פרוגנוסטי, יש להסביר לחולים כיצד ביופסיה של קשרית הזקיף תשמש לניבוי תמותה על-רקע מלנומה עורית ולהכוונת אפשרויות הטיפול.

Arch Dermatol. Posted online December 20, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה