Surgery

חסימת אספקת דם זמנית לכבד במהלך ניתוח כבד – 15 או 30 דקות? (מתוך J Hepatol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Journal of Hepatology עולה כי חסימת אספקת דם זמנית במהלך ניתוח כבד למשך 30 דקות נמצאה בטוחה כמו חסימה למשך 15 דקות.

מחקר זה השווה נזק הפטוצלולרי בחולים העוברים כריתת חלק מהכבד עם חסימת אספקת דם זמנית על ידי intermittent Pringle maneuver (IPM) למשך 30 דקות לעומת 15 דקות. הנזק נמדד על ידי חלבון L-FABP (או liver fatty acid binding protein ) אשר נמצא רגיש יותר לנזק כבדי מאשר אמינוטרנספרזות.

במחקר השתתפו 20 חולים אשר עברו ניתוח כבד. החולים חולקו באופן אקראי לקבוצת 15IPM (כלומר IPM לפרקי זמן של 15 דקות) או 30IPM (כלומר IPM לפרקי זמן של 30 דקות). בנוסף, 10 חולים שלא נזקקו ל-IPM במהלך הניתוח שימשו כקבוצת ביקורת (noIPM ).

בשתי קבוצות ה-IPM נמצאו רמות עוקבות דומות של אמינוטרנספרזות. רמות L-FABP עלו ל- 1853±708ng/mL בקבוצת 15IPM ול- 3662±1355ng/mL בקבוצת 30IPM , וירדו במהרה לאחר סיום הניתוח. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות מבחינת רמה מצטברת של L-FABP (P=0.378 ) או רמה בכל נקודת זמן (P=0.149 ). כמו כן, לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות מבחינת איבוד דם, תפקוד הכבד הנותר או תמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי איסכמיה זמנית למשך 30 דקות במהלך ניתוח כבד נמצאה דומה מבחינת נזק הפטוצלולרי לאיסכמיה למשך 15 דקות.

J Hepatol, December 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה